Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yazı Süsleme Teknikleri | TEZ 304 | 6 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yazma eserlerde ve levhalarda görülen bezeme teknikleri ve ekollerinin teorik ve uygulamalı örneklerle öğrencinin tezhip sanatı hakkında bilgi sahibi olması ve bu bilgi birikimi ile klasik ve modern tasarım yetkinliğini kazanması amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Kitap sanatlarında önemli bir yeri olan Hat sanatının türüne ve formuna göre tasarım metodları kazandırılır. Bu metodlar çerçevesinde temel motif ve desen bilgisi, dönemlere göre uygulamalar ışığında proje geliştirme, renk bilgisi, klasik ve çağdaş tasarım yapma yöntemleri öğretilir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel tezhip uygulamalarında beceri kazanımı | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Malzeme ve teknik kullanım becerisi | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Çalışmanın amacına yönelik eskiz çalışmaları yapabilmek | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Tezhip sanatında kullanılan formların( rumi, bulut, hatayi) kullanıldığı desen | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Farklı geometrik formların değerlendirilmesi ve tasarım geliştirme. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Dönemlere göre renk özelliklerini bilme ve doğru seçim yaparak uygulama | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Farklı dönemler arasında mukayese yaparak yeni tasarım geliştirme yetkinliği. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Yazının türüne göre tezhip tasarım geliştirme yöntemlerini bilmek | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Durak, çift tahrir(negatif), bordür çalışmaları yapabilmek | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Konuyla ilgili kaynak taraması yapabilmek, görsel ve basılı yayınları takip | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Çalışmanın amacına yönelik bilgisayarlı sunum yapabilmek | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bahar yarıyılında yapılması gereken çalışmalar hakkında sunum | |
2 | Türk sanatında hatayi, rumi ve bulut grubu kompozisyon ve zerenderzer tekniği ile yapılmış tezhip örnekleri ile barok ve rokoko tarzı tezhip çalışmaları hakkında seminer çalışması | |
3 | Yazma eserlerde ve levhalardaki yazılar arasında yer alan beynessütur, durak motif tipleri, çeşitleri ve yapım teknikleri, yüzyıllara göre tespiti ve renkli uygulama çalışmalarından örnekler | |
4 | Konunun devamı | |
5 | Ödev: cilt, tezhip sanatında görülen madalyon ve bu sanatlara ait uygulama çalışmalarında yeralan ortak motiflerin araştırma ödevi olarak hazırlanması ve renkli örnek olarak uygulama çalışması. | |
6 | Kısa sınav 1: dikdörtgen yazı etrafına yeşil sarı ve kırmızı altın kullanarak zerenderzer tekniğinde bordür ve kenar suyu hazırlamak. | |
7 | Konunun devamı | |
8 | Kısa sınav 2: hafif ebru ve bitkisel boyama tekniğiyle yapılmış kağıtlar üzerine yüzyıllara göre gül motifi uygulama ve bu konuya ait çeşitli gül motiflerinin tesbit edilmesi | |
9 | Koltuk tezhibi tasarım metodları ve buna uygun olarak bir murakka sayfası hazırlamak | |
10 | Konunun devamı | |
11 | Ara sınav: kalem işi, cilt ve tezhip sanatında tığ motifinin uygulama alanları ve yüzyıllara göre aldığı şekiller hakkında seminer çalışması ve örnek uygulamalar | |
12 | Konunun devamı | |
13 | A rmudi ve yıldız formlu yazı kenarına hazırlanmış desenleri iğneleme yöntemiyle silkeleme | |
14 | Konuya devam ve final dosyası hazırlama. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999 ÖZEL, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi, İst.2003 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi, İst.2007 Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44 |
Ders Kaynakları | ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999 ÖZEL, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi, İst.2003 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi, İst.2007 Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel tezhip uygulamalarında beceri kazanımı | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
2 | Malzeme ve teknik kullanım becerisi | 5 | |||||||||||
3 | Çalışmanın amacına yönelik eskiz çalışmaları yapabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
4 | Tezhip sanatında kullanılan formların( rumi, bulut, hatayi) kullanıldığı desen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
5 | Farklı geometrik formların değerlendirilmesi ve tasarım geliştirme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
6 | Dönemlere göre renk özelliklerini bilme ve doğru seçim yaparak uygulama | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
7 | Farklı dönemler arasında mukayese yaparak yeni tasarım geliştirme yetkinliği. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
8 | Yazının türüne göre tezhip tasarım geliştirme yöntemlerini bilmek | 5 | |||||||||||
9 | Durak, çift tahrir(negatif), bordür çalışmaları yapabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
10 | Konuyla ilgili kaynak taraması yapabilmek, görsel ve basılı yayınları takip | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
11 | Çalışmanın amacına yönelik bilgisayarlı sunum yapabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 25 |
1. Ara Sınav | 25 |
2. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Atölye) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |