Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yazı Süsleme Teknikleri TEZ 304 6 2 + 4 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yazma eserlerde ve levhalarda görülen bezeme teknikleri ve ekollerinin teorik ve uygulamalı örneklerle öğrencinin tezhip sanatı hakkında bilgi sahibi olması ve bu bilgi birikimi ile klasik ve modern tasarım yetkinliğini kazanması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Kitap sanatlarında önemli bir yeri olan Hat sanatının türüne ve formuna göre tasarım metodları kazandırılır. Bu metodlar çerçevesinde temel motif ve desen bilgisi, dönemlere göre uygulamalar ışığında proje geliştirme, renk bilgisi, klasik ve çağdaş tasarım yapma yöntemleri öğretilir

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel tezhip uygulamalarında beceri kazanımı Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Malzeme ve teknik kullanım becerisi Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Çalışmanın amacına yönelik eskiz çalışmaları yapabilmek Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Tezhip sanatında kullanılan formların( rumi, bulut, hatayi) kullanıldığı desen Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Farklı geometrik formların değerlendirilmesi ve tasarım geliştirme. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Dönemlere göre renk özelliklerini bilme ve doğru seçim yaparak uygulama Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
7 Farklı dönemler arasında mukayese yaparak yeni tasarım geliştirme yetkinliği. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
8 Yazının türüne göre tezhip tasarım geliştirme yöntemlerini bilmek Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
9 Durak, çift tahrir(negatif), bordür çalışmaları yapabilmek Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
10 Konuyla ilgili kaynak taraması yapabilmek, görsel ve basılı yayınları takip Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
11 Çalışmanın amacına yönelik bilgisayarlı sunum yapabilmek Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bahar yarıyılında yapılması gereken çalışmalar hakkında sunum
2 Türk sanatında hatayi, rumi ve bulut grubu kompozisyon ve zerenderzer tekniği ile yapılmış tezhip örnekleri ile barok ve rokoko tarzı tezhip çalışmaları hakkında seminer çalışması
3 Yazma eserlerde ve levhalardaki yazılar arasında yer alan beynessütur, durak motif tipleri, çeşitleri ve yapım teknikleri, yüzyıllara göre tespiti ve renkli uygulama çalışmalarından örnekler
4 Konunun devamı
5 Ödev: cilt, tezhip sanatında görülen madalyon ve bu sanatlara ait uygulama çalışmalarında yeralan ortak motiflerin araştırma ödevi olarak hazırlanması ve renkli örnek olarak uygulama çalışması.
6 Kısa sınav 1: dikdörtgen yazı etrafına yeşil sarı ve kırmızı altın kullanarak zerenderzer tekniğinde bordür ve kenar suyu hazırlamak.
7 Konunun devamı
8 Kısa sınav 2: hafif ebru ve bitkisel boyama tekniğiyle yapılmış kağıtlar üzerine yüzyıllara göre gül motifi uygulama ve bu konuya ait çeşitli gül motiflerinin tesbit edilmesi
9 Koltuk tezhibi tasarım metodları ve buna uygun olarak bir murakka sayfası hazırlamak
10 Konunun devamı
11 Ara sınav: kalem işi, cilt ve tezhip sanatında tığ motifinin uygulama alanları ve yüzyıllara göre aldığı şekiller hakkında seminer çalışması ve örnek uygulamalar
12 Konunun devamı
13 A rmudi ve yıldız formlu yazı kenarına hazırlanmış desenleri iğneleme yöntemiyle silkeleme
14 Konuya devam ve final dosyası hazırlama.
Kaynaklar
Ders Notu

ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999                                                  ÖZEL, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi, İst.2003                                                                                  ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi, İst.2007 Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44

Ders Kaynakları

ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999                                                  ÖZEL, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi, İst.2003                                                                                  ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi, İst.2007 Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve çizimleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkiye Külliyatı, C;1-20: Yeni Türkiye Yayınları;DİA, C:1-44

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Temel tezhip uygulamalarında beceri kazanımı 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
2 Malzeme ve teknik kullanım becerisi 5
3 Çalışmanın amacına yönelik eskiz çalışmaları yapabilmek 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
4 Tezhip sanatında kullanılan formların( rumi, bulut, hatayi) kullanıldığı desen 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4
5 Farklı geometrik formların değerlendirilmesi ve tasarım geliştirme. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
6 Dönemlere göre renk özelliklerini bilme ve doğru seçim yaparak uygulama 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
7 Farklı dönemler arasında mukayese yaparak yeni tasarım geliştirme yetkinliği. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
8 Yazının türüne göre tezhip tasarım geliştirme yöntemlerini bilmek 5
9 Durak, çift tahrir(negatif), bordür çalışmaları yapabilmek 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
10 Konuyla ilgili kaynak taraması yapabilmek, görsel ve basılı yayınları takip 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
11 Çalışmanın amacına yönelik bilgisayarlı sunum yapabilmek 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 25
1. Ara Sınav 25
2. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Atölye) 3 5 15
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6