Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöresel Dokuma Araştırmaları II HKE 338 6 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çanakkale Bergama yöresi geometrik desenli halıları öğretmek.

Dersin İçeriği

Çanakkale ve Bergama Yöresi halı ve dokumalarının öğretilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1.Çanakkale halılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Bergama halılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Yağcıbedir halılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Bu dokumaların yüzey planlarını, boyutlarını, kalitelerini, renklerini ve motiflerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Tasarım yapar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çanakkale yöresi halılarının tarihsel gelişiminin anlatılması.
2 Çanakkale yöresi halılarının yüzey planlarının saptanması.
3 Çanakkale yöresi halılarının boyut, kalite ve renklerinin saptanması ve motiflerinin hazırlanması.
4 Eskiz çalışması. (35x50 cm).
5 5 eskizden birinin seçilmesi ve renklendirilmesi.
6 Bergama yöresi halılarının tarihsel gelişiminin anlatılması.
7 Bergama halılarının yüzey planlarının saptanması.
8 Bergama yöresi halılarının boyut, kalite ve renklerinin saptanması ve motiflerinin çizilmesi.
9 Vize.
10 Eskiz çalışması. (35x50 cm).
11 5 eskizden birinin seçilmesi ve renklendirilmesi. Yağcıbedir halılarının yüzey planlarının, boyut, kalite ve renklerinin saptanması.
12 Yağcıbedir halılarının yüzey planlarının, boyut, kalite ve renklerinin saptanması.
13 Yağcıbedir halı motiflerinin çizilmesi.
14 Eskiz, renklendirme çalışması ve değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı/ One Thousand Years Of Turkish Carpets,İnkılap Kitapevei Ya.San.VeTic. A.Ş., İst., 2005.,Türk Soylu Halılarının(Halı-Kilim ve Cicim) Bilgi Şöleni Bildirileri, Kongre ve sempozyum Bildirileri Dizizsi:11, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 1998., Bekir Deniz;Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 2000., Şerare, Yetkin, Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1974.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 1.Çanakkale halılarını tanır. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 4 4
2 Bergama halılarını tanır. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 4 4
3 Yağcıbedir halılarını tanır. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 4 4
4 Bu dokumaların yüzey planlarını, boyutlarını, kalitelerini, renklerini ve motiflerini anlatır. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 4 4
5 Tasarım yapar. 5 5 5 4 4 4 3 3 3 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5