Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dokumada Motif ve Sembol II HKE 332 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MİNE TAYLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Orta Asya´dan günümüze kalan dokumalarda kullanılan motif ve sembollerin kavramsal anlamları araştırmak, incelemek, tasarım, yorum ve analiz yapabilmek.

Dersin İçeriği

Orta Asya sembollerinden örnekler ve buradan seçilecek bir sembolik motifin araştırması ve tasarım, uygulama ve yorumlanabilmesini içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Asya yaşamı ve tarihsel süreci hakkında bilgiye sahip olur.
2 Orta Asya yaşamında kullanılan dokuma ürünleri bilir.
3 Sembol ve sembolizm kavramlarına hakim olur.
4 Motiflerin bölgesel özelliklerini bilir.
5 Motiflerin kökenlerini araştırır.
6 Motif ve semboller ile ilgili yüzey tasarımları ve yorumları yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Asya kültür ve tarihine giriş.
2 Orta Asya kültürü ve yaşam biçimlerinden görsel sunumlar.
3 Kültür, sembol ve motif bilgilerinin incelenmesi ve kavramsal araştırmasının yapılması.
4 Motif ve sembolizmin kültürel coğrafyası.
5 Motif ve sembollerin kavramsal ifadesi ve kullanım alanları.
6 Motif ve sembollerin görsel sanatlarda kullanım biçimleri.
7 Motif ve sembollerin kullanım dili ve tasarım biçimleri.
8 Vize.
9 Konu araştırmaları ile ilgili görsel sunumlar.
10 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
11 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
12 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
13 Sembolizmin geleneksel sanatlarda kullanımı ve görsel sunumlar.
14 Araştırma ödev ve sunumların değerlendirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ERBEK G., Anadolu Kilimleri (2 Cilt), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, DÖSİM, Ankara, 1995, Türkiye.
Harris J.5000Years Tekstil, British Museum Press., Londra, 1993, İngiltere.
Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs
Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000
Ölçer, N. Türk ve İslam Eserleri Müzesi Kilimleri. Eren Yayınları İstanbul.1998
Acar, B., Kilim-Cicim, Zili-Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları. Eren Yayınları,., İstanbul 1982
Tekçe, EFPazırık, Altaylardan Bir Halının Öyküsü. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Orta Asya yaşamı ve tarihsel süreci hakkında bilgiye sahip olur.
2 Orta Asya yaşamında kullanılan dokuma ürünleri bilir.
3 Sembol ve sembolizm kavramlarına hakim olur.
4 Motiflerin bölgesel özelliklerini bilir.
5 Motiflerin kökenlerini araştırır.
6 Motif ve semboller ile ilgili yüzey tasarımları ve yorumları yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5