Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geleneksel Kompozisyon İlkeleri-II HKE 232 4 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Türk Tezyini Sanatlarının Osmanlı Döneminden günümüze kadar geçirdiği süreçler hakkında bilgi edinmek.
Dersin İçeriği Türk Tezyini Sanatlarında kullanılan motifler, desen çizimi, kompozisyon teknikleri, renk, uygulama, Nakışhane geleneği ve Ehli Hiref.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Serbest ve özgün desen çizer. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
2 Alanındaki yarışmalara katılır. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
3 Sanatsal ve piyasaya yönelik çalışma yapar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
4 Bildiklerini öğretir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
5 Yurtdışı sergilere eserleriyle katılır. Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 15. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
2 15. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
3 16. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
4 16. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
5 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
6 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
7 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği.
8 vize
9 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında klasik örnekler.
10 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında Barok örnekler.
11 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında Rokoko örnekler.
12 Uygulama kontrolü.
13 Uygulama kontrolü.
14 Uygulama kontrolü.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve Çeşitleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkler Külliyatı, C;1-20 : Yeni Türkiye Yayınları; DİA, C:1-44, Klasik Osmanlı Türbeleri: Aziz Doğanay; 18. yy. Müzehhip, Çiçek Ressamı ve Lake Üstadı Ali Üsküdari: Gülnur Duran; Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler: Selçuk Mülayim; Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı: Semra Öğel; Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı: Gönül Öney- Zehra Çobanlı; Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Osmanlı Dönemi: Ara Artun- Belgin Demirsar Arlı.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Serbest ve özgün desen çizer.
2 Alanındaki yarışmalara katılır.
3 Sanatsal ve piyasaya yönelik çalışma yapar.
4 Bildiklerini öğretir.
5 Yurtdışı sergilere eserleriyle katılır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 7 4 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5