Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Risk ve Kriz İletişimi | TYG 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Afet Yönetimine Giriş ve Yangın |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile risk ve krizin nasıl yönetileceği, risk ve kriz iletişimin ne olduğu, iletişimin hedefleri ve esaslarının neler olduğunun, risk ve kriz mesajlarının nasıl oluşturulacağı bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Risk, kriz, kaos ve afet terimleri, krizlerin belli başlı özellikleri, risk ve kriz yönetimi, krizin unsurları ve evreleri, risk ve kriz iletişimi, kriz ve acil durum risk iletişimi, kriz iletişiminin evreleri, iletişim süreci ve iletişimin amacı ve hedefleri, iletişimin esasları, risk ve kriz mesajlarının oluşturulması, mesaj dağıtımında yaygın hatalar ve kaçınılması, medya ile çalışma ve medya iletişim planı geliştirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Risk, kriz, olay ve afet terimlerini tanımlar | Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Risk ve kriz iletişimi arasındaki farkları sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Uygun risk ve kriz iletişim mesajının nasıl oluşturulacağını değerlendirir | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Risk ve kriz iletişimi mesajlarını dağıtmadaki yaygın hataları öğrenir ve nasıl kaçınılacağı hususunda önerilerde bulunur | Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Risk, Kriz, kaos ve afet | |
2 | Risk ve kriz yönetimi, unsurları ve evreleri | |
3 | Kriz planlaması ve kriz yönetim takımının oluşturulması | |
4 | Risk ve kriz iletişimi | |
5 | İletişimin esasları ve kuramsal modeller | |
6 | Risk ve kriz mesajlarının oluşturulması | |
7 | Mesaj dağıtımında yaygın hatalardan kaçınma | |
8 | Medya ile çalışma | |
9 | Medya iletişim planı geliştirme | |
10 | Risk ve kriz iletişim planı geliştirme | |
11 | Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri) | |
12 | Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri) | |
13 | Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri) | |
14 | Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu (2018) Risk ve Kriz İletişimi ders sunuları, Sakarya Üniversitesi. |
Ders Kaynakları | 1. Ruff, Peter and khalid Aziz, (2004) . Managing Communications in a Crisis. Routledge, . ISBN-10: 0566082942
2. Mukhopadhyay, A. K.. (2005)Crisis and Disaster Management Turbulence and Aftermath.: New Age International, .93 pp. ISBN : 978-81-224-1592-6
3. Walaski, P(2011). Risk and crisis communications: Methods and messages, John Wiley and Sons Inc., New Jersey, ISBN 978-0-470-59273-1
4. USDHHS (2012). Crisis and Emergency Risk Communication, US Department of Health and Human Services, Center for Disease Control and prevention 2012 Edition
5. Utkucu (2018) Risk ve Kriz İletişimi ders sunuları, Sakarya Üniversitesi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Disiplinler arası bilgileri kullanarak yangın güvenliği hakkında etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Yangın kavramının teorisini öğrenerek uygulamada ve standartlarda hangi yöntemlerin kullanıldığını kavrar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Risk, kriz, olay ve afet terimlerini tanımlar | 4 | 0 | 3 | 4 | |||
2 | Risk ve kriz iletişimi arasındaki farkları sıralar | 4 | 0 | 3 | 4 | |||
3 | Uygun risk ve kriz iletişim mesajının nasıl oluşturulacağını değerlendirir | 4 | 0 | 3 | 4 | |||
4 | Risk ve kriz iletişimi mesajlarını dağıtmadaki yaygın hataları öğrenir ve nasıl kaçınılacağı hususunda önerilerde bulunur | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |