Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yangın Mühendisliği ve Karar Verme Teknikleri | TYG 528 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yangın ve acil durum anında karar vermek insan hayatı ve maddi kayıpların önüne geçilmesi açısından oldukça önemlidir. Dolayısıyla sistematik bir bakış açısı ile karar verme tekniklerinin uygulanması bu dersin en önemli hedeflerinden birisidir. Karar verme, hızlı ve doğru karar verme özellikle yangın ve acil durum yönetiminde karar verme tekniklerinin öğrenilmesi, belirlilik, belirsizlik ve risk altında karar süreçlerinin uygulanması ve çok kriterli karar verme teknikleri ve bu tekniklerin yangın ve acil durum yönetim yapısı ile birlikte uygulamalı bir şekilde öğrenilmesi öğrencilerin mesleki alanlarında bilgilerini pekiştirerek daha etkin ve verimli bir şekilde mesleklerini icra etmelerini sağlayacaktır. |
Dersin İçeriği | Genel karar kuramı, karar analizinde kavramsal ve analitik yaklaşımlar, doğrusal programlama ve karar verme teknikleri, belirlilik altında karar verme teknikleri, belirsizlik altında karar verme teknikleri, risk altında karar verme teknikleri, çok kriterli karar verme teknikleri- AHP, ANP, TOPSIS, ELECTRE, VIKOR, MAUT yöntemlerinin analiz edilmesi. Yangın acil durum yönetiminde karar vermeye yönelik uygulama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney ve Laboratuvar, | ||
2 | Anlatım, | ||
3 | Gezi / Gözlem, | ||
4 | Gözlem, | ||
5 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Analizi | |
2 | Karar Analizinde Kavramsal ve Analitik Yaklaşımlar | |
3 | Doğrusal Programlama ve Karar Verme Teknikleri | |
4 | Doğrusal Programlama ve Karar Verme Teknikleri | |
5 | Belirlilik Altında Karar Verme | |
6 | Belirsizlik Altında Karar Verme | |
7 | Risk Altında Karar Verme | |
8 | Çok Kriterli Karar Verme | |
9 | AHP ve ANP Yöntemleri | |
10 | Entropi yöntemi | |
11 | TOPSIS | |
12 | ELECTRE | |
13 | VIKOR, MAUT | |
14 | Yangın Acil Durum Yönetiminde Karar Vermeye Yönelik Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Halaç, O. (1983), Kantitatif Karar Verme Teknikleri, İstanbul Üniversitesi Yayınları. 2. Esen, Ö.(2007), Yöneticiler için Bilgisayar Destekli Karar Modelleri, Çağlayan Kitabevi. 3. Yıldırım, B.F., Önder, E.(2014), Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Yayıncılık
4. Adair, John (2000); Karar Verme ve Problem Çözme, (Çev. Nurdan Kalaycı), Gazi Kitabevi, Ankara. |
Ders Kaynakları | Winston, W.L. (2004), Operations Research: Applications and Algorithms, 3 th edition, International Thompson, Thomson Brooks/Cole, ISBN- 9780534520205 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Disiplinler arası bilgileri kullanarak yangın güvenliği hakkında etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Yangın kavramının teorisini öğrenerek uygulamada ve standartlarda hangi yöntemlerin kullanıldığını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 | ||||||||
5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |