Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alan Seç II: Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı | TRE 425 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatını, edebî toplulukları, sanatçıları ve önemli eserlerini öğrencilere tanıtıp onlarda metin çözümlemesi yoluyla edebî ve estetik bir zevk oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın gelişimi, Cumhuriyet dönemine ait Türk Edebiyatı eserlerinin incelenmesi, başlıca edebî türler; bu türlere ilişkin öğretici örnekler üzerinde incelemeler; bu türlere ait örnekler üzerinden metin çözümlemeleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının genel özelliklerini kavrar, | Anlatım, Tartışma, | |
2 | 2. Bu dönemdeki önemli edebî toplulukları özellikleri ile tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | 3. Cumhuriyet Dönemi sanatçılarını önemli eserleri ile öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | 4. Yaşayan edebiyatçılarımızı ve eserlerini inceleme yöntemi kazanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | 5. Yakın dönemin siyasi gelişmeleri ile edebî topluluklar arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Muhtevası ve Kaynaklar, 1923-1940 Atatürk Devri İnkılâpları, M.Akif - İstiklâl Marşı | |
2 | Yedi Meşale, Ahmet Kutsi Tecer, Nerdesin, A. Nihat Asya, Şehitler Tepesi, Fetih Marşı | |
3 | Mistik Bakış, Necip Fazıl, Kaldırımlar, Poetika, Kafiye, M. Akif - Safahat, Seyfi Baba, Dirvas | |
4 | Hikaye ve Roman, Nihal Atsız – Deli Kurt | |
5 | Memduh Şevket Esendal - Eyüp Sultan Yolcusu, Sait Faik - Karanfiller ve Domates Suyu | |
6 | Bağımsız Şairler, A. Hamdi Tanpınar, Bursada Zaman, Beş Şehir | |
7 | Cahit Sıtkı Tarancı - Otuzbeş Yaş, Evime ve Nihal’e Mektuplar | |
8 | Ahmet Hamdi Tanpınar - Saatleri Ayarlama Enstitüsü romanı | |
9 | 1940-1960 Garip Akımı ve II. Yeni Kitabe-i Seng-i Mezar, Ben Orhan Veli | |
10 | Ara sınav | |
11 | Hisarcılar, Mehmet Çınarlı, Gerçek Hayali Aştı, Gültekin Samancıoğlu | |
12 | Tarık Buğra – Firavun İmanı | |
13 | Mavi Grubu, Atilla İlhan, Ben Sana Mecburum, Pia, Sezai Karakoç – Kapalı Çarşı, Monna Rosa, | |
14 | Sezai Karakoç – Kapalı Çarşı, Monna Rosa, Yavuz Bülent Bakiler -Sivas'ta Yoksul Çocuklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İnci ENGİNÜN, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah yay. , Mehmet KAPLAN, Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri,Dergâh Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II, Akçağ Ahmet Hamdi TANPINAR, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Orhan OKAY, Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, MEB Kenan Akyüz – Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi,İnkılap Büyük Türk Klâsikleri,Dergâh |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının genel özelliklerini kavrar, | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||
2 | 2. Bu dönemdeki önemli edebî toplulukları özellikleri ile tanır, | 5 | 3 | ||||||||||||||
3 | 3. Cumhuriyet Dönemi sanatçılarını önemli eserleri ile öğrenir. | 5 | 3 | ||||||||||||||
4 | 4. Yaşayan edebiyatçılarımızı ve eserlerini inceleme yöntemi kazanır, | ||||||||||||||||
5 | 5. Yakın dönemin siyasi gelişmeleri ile edebî topluluklar arasında ilişki kurar. | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 226 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |