Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Türk Edebiyatı I | TRE 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Birinci ve İkinci Dönem Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı ürünlerini tanımaya yönelik çalışmalar. Dönemin önemli ürünlerinden seçilen metinler üzerinde çözümlemeler yapma ve böylece dönemin özellik ve etkilerini saptama çalışmaları. Dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin yapıtlarından yola çıkarak belirlenmesi. Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren bazı ürünlerin çözümlenmesi ve bunların Türkçe eğitiminde kullanılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı kavramını ve Tanzimat Edebiyatı ile Servet-i Fünûn edebiyatlarının özelliklerini kavrar, | Anlatım, | |
2 | Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri tanır, | Tartışma, | |
3 | Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını öğrenir, | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Bir metnin edebîlik kriterlerini bilir ve bunlara göre o metni açıklayıp değerlendirebilir.. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Metin çözümlemeyi ve yorumlamayı başarır. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İçeriğinin Tanıtımı ve Kaynaklar Tanzimat Edebiyatı Hazırlık Dönemi (1839 – 1860) Tanzimat Edebiyatı L.Dönem Genel Özellikler | Ahmet Hamdi TANPINAR, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi’nden Bölüm okunacak. |
2 | Şinasi – Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi, Gazetecilik | Kenan Akyüz’den GAZETECİLİK konusu ve Mukaddime hazırlanılacak |
3 | Namık Kemal, Hürriyet Kasidesi | Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hik. Ve Roman okunacak. |
4 | Ziya Paşa, Terkib-i Bend (10.Bend) | Tanzimat Edb. II.Dönem Şiiri Recaizade M.Ekrem hazırlanacak |
5 | Tanzimat Edebiyatında Roman Ahmet Mithat Efendi – Jöntürk romanı Tevfik Fikret – Karilerime – şiir, Krizantem, Promete, Ferda, Balıkçılar Servet-i Fünûn Romanı ve özellikleri, Halit Ziya-Mai ve Siyah | Servet-i Fünun ve Tevfik Fikret Hazırlanacak. Ahmet İhsan’ın Matbuat hatıralarım okunacak |
6 | Recaizade M. Ekrem –Yakacıkta Akşamdan Sonra Bir Mezarlık Alemi, Şevki Yok şiiri | Servet-i Fünun romanı ve Halit Ziya’ya hazırlanılacak. |
7 | Servet-i Fünun Edebiyatının Kuruluşu ve Özellikleri, Tevfik Fikret – Karilerime – şiir, Krizantem, Promete, Ferda, Balıkçılar | Server-i Fünun şiiri ve özellikleri. okunacak |
8 | VİZE SINAVI | |
9 | Fatma Âliye REFET | Çocuk Bahçesi mecmuası ve tartışmalar hazırlanacak |
10 | Cenap Şehabettin, Şiirim İçin, Elham-ı Şita, Don Juan | Fecr-i Âti beyannamesine Ahmet Haşim’e hazırlanılacak. |
11 | Servet-i Fünûn Romanı ve özellikleri, Halit Ziya MAİ VE SİYAH, Bir Yazın Tarihi, Mai Yalı, Ferhunde Kalfa, Bravo Maistro, Ömr-i Tehî | Safahat-ı Şiir ve Fikir dergisi okunacak |
12 | Hüseyin Siyret, Ölümünden Sonra | Safahat-ı Şiir ve Fikir dergisi okunacak |
13 | Edebiyatsız Dönem – 1901 – 1908 Mehmet Emin Yurdakul – Ölü Kafası Çocuk Bahçesi Mecmuası ve Tartışmalar | Memleket Hikâyeleri okunacak |
14 | Dönemin değerlendirilmesi | Dönemin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mehmet KAPLAN, Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II Ahmet Hamdi TANPINAR, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Orhan OKAY, Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh yay., Ekim 2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı kavramını ve Tanzimat Edebiyatı ile Servet-i Fünûn edebiyatlarının özelliklerini kavrar, | 5 | |||||||||||||||
2 | Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri tanır, | 5 | 4 | ||||||||||||||
3 | Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını öğrenir, | 5 | 3 | ||||||||||||||
4 | Bir metnin edebîlik kriterlerini bilir ve bunlara göre o metni açıklayıp değerlendirebilir.. | 5 | 3 | ||||||||||||||
5 | Metin çözümlemeyi ve yorumlamayı başarır. | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |