Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi | ATA 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BETÜL YAZĞAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYNUR ÇÖMLEKÇİ, Doç.Dr. MUSTAFA SARI, Öğr.Gör.Dr. HATİCE AKAN, Öğr.Gör. BETÜL YAZĞAN, Öğr.Gör. ADEM ARI, Prof.Dr. HALUK SELVİ, Öğr.Gör. CEMİLE EBRU SAYGI, Öğr.Gör.Dr. NİHAN EYÜBOĞLU ERDEM, RESÜL NARİN, |
Dersin Yardımcıları | Sabis platformunda yüklü haftalık ders videoları ve pdf ders notları. |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Atatürk´ün eserleri incelenmek suretiyle Cumhuriyetin temel nitelikleri, elde edilen kazanımları anlatılarak Atatürk ilkelerinin değerini kavratmaktır. Ayrıca Türk devriminin tamamlanması evresinde yaşanan siyasi gelişmeleri ve yeni devletin kuruluş sürecinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Buna ek olarak dersin bir diğer amacı da öğrencilere, Atatürk´ün siyasi ve sosyal alanlardaki devrimlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Modern Türkiye´nin doğuş ve gelişim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Atatürk ilkeleri ile ilgili kaynakları tanımış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Osmanlı devletinde yenilik hareketlerini kavramış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Atatürk ilkelerinin tarihi temellerini kavramış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Türkiye Cumhuriyetinin devlet yapısını iyi bir şekilde kavramış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | 21. yüzyılda Türklerin durumunu kavramış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Atatürk'ün Cumhuriyet ve barış anlayışını kavramış olmak | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Atatürk İlke ve İnkılaplarını kavrar | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Cumhuriyetin değerini kavrar | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
10 | Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
11 | Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
12 | Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
13 | TBMM'nin kurulmasında yaşanan güçlükleri bilir. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
14 | Milli Mücadelenin zorluklarını kavrar. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
15 | Sevr Anlaşmasının neler getirdiğini tahlil eder. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
16 | Lozan ile elde edilen kazanımları değerlendirir. | Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
17 | |||
18 | |||
19 | |||
20 | |||
21 | |||
22 | |||
23 | |||
24 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihinin içeriği ve amacı - Yenilik ve benzeri kavramlar | |
2 | - Osmanlı Devletinin yapısı ve çözülme sebepleri - Devleti kurtarma ve reform çabaları | |
3 | - Osmanlı Devlet'inde Meşruti gelişmeler ve entelektüel hareketler - Osmanlı Devletinin jeopolitiği ve ona karşı dış politika | |
4 | - İttihat ve Terakki Partisi´nin yönetimi ve devletin son aşaması - 1. Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti | |
5 | - Mondros Mütarekesi ve ona bağlı işgaller, Osmanlı'dan toprak istekleri ve Paris Barış Konferansı - Türk milletinin bağımsızlık için kararlılığı ve Mustafa Kemal Paşa | |
6 | - Mustafa Kemal Paşa'nın fikirleri ve Anadolu'ya geçişi - Kongreler Dönemi (Amasya Görüşmesi, Erzurum ve Sivas Kongreleri) | |
7 | - İstanbul'un İşgali, Türk halkının tepkisi ve diğer önemli gelişmeler - Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açılışı ve özellikleri | |
8 | - Meclisin ilk faaliyetleri ve ilk kanunlar - Meclise tepkiler, dahili isyanlar, karşıt topluluklar, Milli mücadelede basın | |
9 | ARA SINAV | |
10 | - Milli Mücadelede cepheler, güney ve güneydoğu cephesi - Milli Mücadelede cepheler, doğu cephesi ve Ermeni sorunu | |
11 | - Milli Mücadelede cepheler, Batı cephesi, İlk işgaller ve milli ordular - Düzenli ordunun kuruluşu ve milli mücadelenin finansal kaynakları | |
12 | - Sevr Anlaşması ve Türk milleti üzerindeki etkisi - Milli Mücadelede cepheler, İnönü I, İnönü II, Sakarya Savaşları ve Büyük Taarruz | |
13 | - Milli Mücadelenin siyasi tarafı, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Anlaşması, Atatürk dönemi Türk dış politikası - Siyaset, eğitim, kültür, hukuk ve sosyal alanlarda devrimler | |
14 | - Atatürk İlkeleri (Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık) - Atatürk İlkeleri (Laiklik, Devletçilik, Devrimcilik) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://www.aiit.sakarya.edu.tr/ |
Ders Kaynakları | 1. Kemal Atatürk, Nutuk I, II, III, İstanbul, 1967. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | ||||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Atatürk ilkeleri ile ilgili kaynakları tanımış olmak | ||||||||||||||||
2 | Osmanlı devletinde yenilik hareketlerini kavramış olmak | ||||||||||||||||
3 | Atatürk ilkelerinin tarihi temellerini kavramış olmak | ||||||||||||||||
4 | Türkiye Cumhuriyetinin devlet yapısını iyi bir şekilde kavramış olmak | ||||||||||||||||
5 | 21. yüzyılda Türklerin durumunu kavramış olmak | ||||||||||||||||
6 | Atatürk'ün Cumhuriyet ve barış anlayışını kavramış olmak | ||||||||||||||||
7 | Atatürk İlke ve İnkılaplarını kavrar | ||||||||||||||||
8 | Cumhuriyetin değerini kavrar | ||||||||||||||||
9 | Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. | ||||||||||||||||
10 | Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. | ||||||||||||||||
11 | Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur. | ||||||||||||||||
12 | Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur. | ||||||||||||||||
13 | TBMM'nin kurulmasında yaşanan güçlükleri bilir. | ||||||||||||||||
14 | Milli Mücadelenin zorluklarını kavrar. | ||||||||||||||||
15 | Sevr Anlaşmasının neler getirdiğini tahlil eder. | ||||||||||||||||
16 | Lozan ile elde edilen kazanımları değerlendirir. | ||||||||||||||||
17 | |||||||||||||||||
18 | |||||||||||||||||
19 | |||||||||||||||||
20 | |||||||||||||||||
21 | |||||||||||||||||
22 | |||||||||||||||||
23 | |||||||||||||||||
24 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
3. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |