Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı | BTE 301 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Onur İŞBULAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim teknolojisinin önemini kavrama, eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitim teknolojisini anlayabilme, bilişim teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalardan haberdar olma. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirmeye ilişkin kavramları tanımlayabilme. Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini kavrayabilme. Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklayabilme. Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklayabilme. Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralayabilme. Materyal geliştirirken göz önüne alınacak ilkeleri açıklayabilme. Temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Sunum materyallerinin özelliklerini kavrayabilme. Sunum materyallerini özelliklerini göz önüne alarak geliştirebilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilme. Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme. |
Dersin İçeriği | Öğretim analizi, amaçların sınıflandırılması, amaç analizi, öğrenen analizi, içeriği planlama, alıştırmaları ve geribildirimi planlama, değerlendirmeyi planlama, iki boyutlu görsel öğrenme-öğretme araçları, klasik eğitim teknolojileri, modern eğitim teknolojileri, öğretim materyali seçim prosedürü, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme yönetimleri, alanla ilgili geliştirilen materyaller, görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyallerin geliştirilmesi, öğretim materyallerinin ders ortamında kullanım örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eğitim teknolojisini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Tartışma, Problem Çözme, | |
4 | Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
10 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. | Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Problem Çözme, Tartışma, | |
12 | Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknolojinin tanımı. Makine ve teknik, bilim ve teknik, organizasyon ve teknik, teknik operasyon ve teknik olay, teknik ve kültür, teknik ve toplum arsındaki ilişkiler. | [1] Sayfa 1-18 |
2 | Eğitim, teknoloji ve eğitim teknolojisinin genel tanımları. Eğitim teknolojisi ve bilim arasındaki ilişki. Eğitim teknolojisinin ilgi alanları. | [1] Sayfa 19-40 |
3 | Eğitim teknolojisinin tarihsel gelişimi. | [1] Sayfa 41-58 |
4 | Öğrenmenin tanımı. Öğrenme- öğretme kuramlarının eğitim teknolojisi ile ilişkisi. | [1] Sayfa 59-90 |
5 | Klasik eğitim teknolojilerinden karatahta, beyaz tahta, manyetik tahta, kumaş kaplı tahta, döner levha, kum tahtası ve bülten panosunun tanımları ve kullanımları. | [1] Sayfa 91-116 |
6 | Klasik eğitim teknolojilerinden yazılı materyallerin, grafiklerin, model ve numunelerin, büyük ve küçük boy resimlerin, poster ve afişlerin, gazete kupürlerinin karton faaliyetlerinin, diyaromaların ve gezilerin tanımları ve materyallerin kullanımları. | [1] Sayfa 117-148 |
7 | ARASINAV | |
8 | Modern eğitim teknolojilerinden göze ve kulağa hitap eden elektronik tahta, telefon, radyo, ses kasedi ve CD, teyp ve müzik seti, kaplama(laminasyon), fotoğraf makinesi(dijital ve klasik), pikap ve plak, VCD ve DVD lerin tanımları ve kullanımları. | [1] Sayfa 149-184 |
9 | Modern eğitim teknolojilerinden gösteri teknolojileri olan slayt projektörleri ve slayt, tepegöz ve asetatlar, elmo, opak projektör, data projeksiyon, film şeritleri ve projektörü, LCD panelin tanımları ve kullanımları. | [1] Sayfa 185-220 |
10 | Bilgisayarın eğitim sistemi içinde kullanımı. Bilgisayarın tarihçesi. Bilgisayarın yapısı. Bilgisayarlı eğitimde etkili olan kuramlar. Bilgisayarın eğitimde kullanılma yöntemleri. Bilgisayar destekli öğretim(BDÖ) ve bilgisayar temelli öğretim(BTÖ) | [1] Sayfa 221-254 |
11 | İnternetin tanımı ve tarihsel gelişimi. İnternetin temel özellikleri. İnternet ve eğitim uygulamaları. | [1] Sayfa 255-290 |
12 | Televizyonun eğitim amaçlı nasıl kullanıldığı ve eğitim programlarını hazırlama yöntemleri. | [1] Sayfa 291-314 |
13 | Uzaktan eğitimin tanımı, yöntemleri, tarihsel gelişimi ve kullanılan teknolojiler. | [1] Sayfa 315- 322 |
14 | Hazırlanan materyallere yönelik değerlendirilme. Dersin genel değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] İşman, Aytekin, (2005), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. PEGEM- Sempati Yayınları. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. | |||||||||||
2 | Eğitim teknolojisini tanımlar. | |||||||||||
3 | Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. | |||||||||||
4 | Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. | |||||||||||
5 | Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. | |||||||||||
6 | Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||
7 | Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. | |||||||||||
8 | Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. | |||||||||||
9 | Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. | |||||||||||
10 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. | |||||||||||
11 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. | |||||||||||
12 | Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklar. | |||||||||||
13 | Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |