Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Orta Asya Türk Tarihi ve Kültürü SBE 104 2 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi
Dersin İçeriği Orta Asya Türk Devletleri, Tarihi süreç içinde oluşan kültürel değerler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk devletlerinin niteliklerini belirler Anlatım, Soru-Cevap,
3 Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir Anlatım, Soru-Cevap,
6 Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Türklerin ilk anayurdu, Tarihte Türk adı; Türk kültürünün ortaya çıkışı ;Türklerin göçleri ve yayılma alanları
3 Büyük Hun Devleti
4 Avrupa Hun Devleti
5 Göktürkler
6 Uygurlar
7 Türgişler, Kırgızlar, Sabarlar, Karluklar,
8 Avarlar, Hazarlar, Peçenekler, Kumanlar, Ogurlar
9 ARA SINAV
10 İslam Öncesi Türk kültür tarihi
11 Türklerin İslamiyet’i kabulü
12 Tolunoğulları, İhşidiler
13 Karahanlılar, Gazneliler
14 İlk Müslüman Türk devletlerinde kültür ve uygarlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.[2] Lagos Ligeti, “Asya Hunları”, Tanrının Kılıcı Atilla, İstanbul 1996.
[3] Salim Koca, “Asya Hunları”, Türkler, c: II, Ankara 2002.
[4] Bahaeddin Ögel, “Akhun Devleti”, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987
[5] Bahaeddin Ögel, Büyük Hun Devleti I-II. Ankara 1971.[6] Ahmet Taşağıl, Göktürkler I, Ankara 1995.
[7] Saadettin Gömeç, Kök-Türk Tarihi, Ankara 1999.
[8] Özkan İzgi, Uygurların Siyasi ve Kültürel Tarihi, Ankara 1987.
[9] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003.
[10] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998.
[11] Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976.
[12] Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982.
[13] Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1990.
[14] İbrahim Kafesoğlu, Eski Türk Dini, İstanbul 1980
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. X
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. X
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir
2 Türk devletlerinin niteliklerini belirler
3 Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır
4 Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder
5 Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir
6 Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 171
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,84
Dersin AKTS Kredisi 7