Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
G.K. Seç.I: Türk Eğitim Tarihi SBE 217 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Şenay YANAR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim tarihimizdeki önemli gelişmeleri ve kişileri dönemsel olarak incelemektir.

Dersin İçeriği

İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi (Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar); İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Karahanlılar, Selçuklular ve Osmanlı Devleti), Cumhu8riyet Dönemi Türk Eğitim Tarihi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türklerin Müslüman olmadan önceki eğitim sistemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İlk müslüman Türk devletlerinde eğitimin genel özelliklerini bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Osmanlı eğitim sistemini dönemlere göre inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kurtluş Savaşı dönemi eğitim hareketlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Cumhuriyet dönemi eğitim sistemini tanır. Soru-Cevap, Anlatım,
6 Öğretmen yetiştirme sürecini tarihsel olarak inceler. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
7 Eğitim tarihimizde önemli yer tutan kişileri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi (Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar) [1] sayfa 1-16
2 İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Karahanlılar) [1] sayfa 17-37
3 İslamiyet Sonrası Türk Eğitim Tarihi (Selçuklular ve Anadolu Beylikleri) [1] sayfa 38-51
4 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1299-1776) [1] sayfa 52-123
5 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1776-1839) [1] sayfa 124-136
6 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1776-1908) [1]sayfa 137-228
7 Arasınav
8 Osmanlı Dönemi Eğitim Tarihi (1908-1918) [1]sayfa 229-275
9 Kurtuluş Savaşı Dönemi (1919-1922) [1]sayfa 276-282
10 Cumhuriyet Dönemi (Tevhidi Tedrisat Kanunu) [1] sayfa 283-370
11 Cumhuriyet Dönemi (1923-1938) [1] sayfa 283-370
12 Cumhuriyet Dönemi (1938-1950) [1] sayfa 283-370
13 Cumhuriyet Dönemi (1950´den günümüze) [1] sayfa 283-370
14 Cumhuriyet Dönemi (Program geliştirme çalışmaları)
Kaynaklar
Ders Notu

Yahya Akyüz (1999). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Basım.

Ders Kaynakları

[1] Yahya Akyüz (1999). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Basım.
[2] Salih Özkan (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Nobel.
[3] Hasan Ali Yücel (1994). Türkiye´de Orta Öğretim. Ankara: Kültür Bakanlığı.
[4] Yusuf Keskin(2011). Cumhuriyet dönemi ortaokul tarih programlarına yönelik bir analiz: Politik ve ideolojik yaklaşımların programlara yansıması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 40.
[5] Cumhuriyet Döneminde Eğitim. Ankara: MEB.
[6] Cavit Binbaşıoğluç Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türklerin Müslüman olmadan önceki eğitim sistemlerini tanır.
2 İlk müslüman Türk devletlerinde eğitimin genel özelliklerini bilir.
3 Osmanlı eğitim sistemini dönemlere göre inceler.
4 Kurtluş Savaşı dönemi eğitim hareketlerini bilir.
5 Cumhuriyet dönemi eğitim sistemini tanır.
6 Öğretmen yetiştirme sürecini tarihsel olarak inceler.
7 Eğitim tarihimizde önemli yer tutan kişileri tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4