Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Hakları,Demokrasi ve Vatandaşlık SBE 201 3 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan hakları, demokrasi ve vatandaşlığa ilişkin temel bilgileri kazandırma

Dersin İçeriği

İnsan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimi ve güncel durumu, Türk anayasa tarihi, TC'nin devlet ve idari yapısı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Türk anayasa tarihinin gelişimini değerlendirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türkiye Cumhuriyeti'nin devlet ve idari yapısını açıklar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimi
3 Temel insan hakları
4 İnsan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşlar
5 İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanları
6 Demokrasi kavramı ve tarihçesi
7 Aile ve okulda demokrasi
8 ARA SINAV
9 Devlet ve devlet şekilleri
10 Türk Anayasa tarihi
11 Türkiye Cumhuriyeti'nin idari yapısı
12 Yasama
13 Yürütme
14 Yargı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]Töre-Temiz,E. (2005). Vatandaşlık Bilgisi. İstanbul: Lisans yayıncılık.
[2]Doğan, İ.(2007). Modern Toplumda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, "İnsan Haklarının Kültürel Temelleri", Ankara: Pegem A Yayıncılık.
[3]Kıncal,R.(2004).Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
[4]Altunya, N.(2003). Eğitim Fakülteleri İçin Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım
[5]Doğan, V.(2006). Türk Vatandaşlık Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
[6]Anar, E. (1996 ) İnsan Hakları Tarihi. İstanbul.
[7]Toktamış. A.(1991).Demokrasi. İstanbul: Filiz Kitapevi.
[8]Tanilli, S.(2007). Devlet ve Demokrasi.İstanbul: Alkım Yayınevi

9 Karaman-Kepenekçi, Y(2014)Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. X
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. X
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. X
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler X
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
2 Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar
3 İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar.
4 Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
5 Türk anayasa tarihinin gelişimini değerlendirir.
6 Türkiye Cumhuriyeti'nin devlet ve idari yapısını açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5