Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | IME 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERCAN MASAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Araştırma sürecini incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, | |
4 | Araştırma problemini tanımlar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve temel kavramlar. | |
2 | Araştırma türleri ve arasındaki farklar. | [1] ilgili ünite okunacak |
3 | Araştırma problemi. | |
4 | Değişken ve hipotezler. | Bir araştırma problemi cümlesi yazılacak |
5 | Bilimsel etik ve araştırma | Daha önce yazılan araştırma problemine ilişkin hipotezler yazılacak |
6 | Literatür taraması | [1] ilgili ünite okunacak |
7 | Örneklem seçimi | Öğrencilerin, seçtikleri araştırma problemi ile ilgili literatür taraması yapmaları. |
8 | Veri toplama araçları | Seçilen araştırma problemi ile ilgili örneklemin belirlenmesi |
9 | Arasınav | |
10 | Geçerlilik, güvenirlilik ve iç geçerlilik | [1] ilgili ünite okunacak |
11 | Veri analizi | [1] ilgili ünite okunacak |
12 | Tanımsal (betimsel) istatistik ve çıkarımsal (yorumsal) istatistik | Bir makalenin veri analiz kısmının incelenmesi |
13 | Deneysel desenler ve nitel analiz | Araştırma problemine uygun deneysel desenin belirlenmesi |
14 | Rapor yazma teknikleri | ÖDEV: SSCI indeksinde taranan bir makalenin incelenmesi ve bir sayfalık ödevle ilgili kişisel görüşün yazılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Karadeniz, Ş., Demirel, F., Akgün, Ö., Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Amkara. [2] Patton, M., Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara. [3] |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | ||||||
2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | X | |||||
3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | ||||||
12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | ||||||
13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. | |||||||||||||||
3 | Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. | |||||||||||||||
4 | Araştırma problemini tanımlar. | |||||||||||||||
5 | Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. | |||||||||||||||
6 | Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |