Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Fiziğe Giriş | FBE 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ARŞ. GÖR. M. EMİN MISIR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik fizik ve modern fiziğin olaylara yaklaşımı arasındaki farklılıkları kavratmak ve bilimsel tarih sürecinde modern fizikle açıklama bulan olaylar hakkında bilgi sahibi edindirmek. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 20 yy’da fizik alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır ve çalışmaları yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Özel görelilikle ilgili zaman genleşmesi, eşzamanlılık, ikizler paradoksu, uzunluk büzülmesi ve kütle-enerji dönüşümü hakkında tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bilimsel bilginin kesin olmadığı, bilim tarihinde farklı paradigmaların yer aldığı ve bilimin devrimsel bir yapısının da olduğunun farkına varır. | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 19. yy’ın sonuna kadar klasik fiziği etkileyen determinist felsefenin ve “modern fizik nedir?, modern fizik alanında çalışmış bilim insanları kimlerdir?” tartışılması. Klasik fiziğin mekanik dünya görüşü ile ve modern fiziğin göreceli dünya görüşünün, ik | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [3] Sayfa 1-12 |
2 | Işığın yapısının tartışılması. Işığın yapısını açıklayan iki teorinin (dalga teorisi ve tanecik teorisinin) karşılaştırılması. Foton kavramının öğrenilmesi. Elektromanyetik spektrumun incelenmesi. | [5] Kitabın okunması [3] Sayfa 55-59 |
3 | Siyah cisim ışıması | [3] Sayfa 59-65 |
4 | Fotoelektrik olay | [1] Sayfa 59 [2] Sayfa 145 |
5 | Compton Saçılması | [1] Sayfa 72 [3] Sayfa 74-83 |
6 | Işığın tanecik modeli ile açıklanan fotoelektrik olay ve compton olayı ile ilgili bağıntıların pekiştirilmesi, problem çözümü. | Önceden verilen sorular üzerinde çalışılması, problem çözülmesi. |
7 | Einstein’ın özel görelilik teorisi: zamanda görelilik | [8] Belgeselin izlenmesi [2] Sayfa 37-77 [9] Kitabın okunması |
8 | Einstein’ın özel görelilik teorisi: boyutta ve kütlede görelilik | [7] CD’den bilgi edinilmesi [1] Sayfa 2-36 [9] Kitabın okunması |
9 | ARASINAV | |
10 | Atomun Yapısı: Atom modelleri, enerji düzeyleri | [3] Sayfa 83-96 |
11 | Atomik ve moleküler spektrumlar. | [1] Sayfa 132 |
12 | De Broglie dalgaları, Belirsizlik ilkesi | [2] Sayfa 171 |
13 | Schrödinger dalgası | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
14 | Problem çözümü. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Beiser (1997). Modern Fiziğin Kavramları. İstanbul: Akademi yayın hizmetleri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | ||||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | ||||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | ||||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. | |||||||||||||||
2 | 20 yy’da fizik alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır ve çalışmaları yorumlar. | |||||||||||||||
3 | Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. | |||||||||||||||
4 | Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. | |||||||||||||||
5 | Özel görelilikle ilgili zaman genleşmesi, eşzamanlılık, ikizler paradoksu, uzunluk büzülmesi ve kütle-enerji dönüşümü hakkında tartışır. | |||||||||||||||
6 | Bilimsel bilginin kesin olmadığı, bilim tarihinde farklı paradigmaların yer aldığı ve bilimin devrimsel bir yapısının da olduğunun farkına varır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |