Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sanat Felsefesi I | RSM 431 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Sanatın farklı tarihsel dönemlere ait felsefi teorilerini, Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger gibi felsefe tarihinin önemli filozofları aracılığı ile öğrencilere aktarmak. |
Dersin İçeriği | Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger'in sanata dair düşünceleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sanat Felsefesi Nedir? | - |
2 | Platon ve Taklit Olarak Sanat | Platon, Devlet, X. Kitap |
3 | Aristoteles ve Tragedya Sanatı | Aristoteles, Poetika |
4 | Hume ve Estetik Değer | Bozkurt, N. Sanat ve Estetik Kuramlar |
5 | Kant ve Estetik Yargı | Altuğ, T. Kant Estetiği |
6 | Kant ve Yüce Yargısı | Altuğ, T. Kant Estetiği; Bozkurt, N. Sanat ve Estetik kuramlar |
7 | ARA SINAV | - |
8 | Nietzsche ve Sanat Eseri olarak Sanatçı | Nietzsche, F. Tragedyanın Doğuşu |
9 | Benjamin ve Sanat Eserinin Aurası | Benjamin, W. "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", |
10 | Adorno ve Kütür Endüstrisi I | Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, |
11 | Adorno ve Kütür Endüstrisi II | Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi |
12 | Heidegger ve Sanat Eserinin Kökeni | Heidegger, M. Sanat Eserinin Kökeni |
13 | Heidegger ve Teknoloji | Heidegger, M. Tekniğe İlişkin Soruşturma |
14 | Tekrar ve Tartışma | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları. Altuğ, Taylan. (2007). Kant Estetiği. İstanbul: Payel Yayınevi Aristoteles. (1999), Poetika, çev. İsmail Tunalı, 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi Benjamin, Walter. (1993). "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", Pasajlar, çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sentez Yayınları Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma, çev., Doğan Özlem. İstanbul: Paradigma Yayınevi Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. Çev. Fatih Tepebaşı. Ankara: De Ki Yayınevi. Nietzsche, F. (2017). Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Platon. (2018). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Shiner, L. (2020). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | X | |||||
2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | X | |||||
3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | X | |||||
4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | X | |||||
5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir | |||||
2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir | |||||
3 | Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir | |||||
4 | Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir | |||||
5 | Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Sözlü Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |