Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Felsefesi I RSM 431 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Sanatın farklı tarihsel dönemlere ait felsefi teorilerini, Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger gibi felsefe tarihinin önemli filozofları aracılığı ile öğrencilere aktarmak.

Dersin İçeriği

Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger'in sanata dair düşünceleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
4 Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Sanat Felsefesi Nedir? -
2 Platon ve Taklit Olarak Sanat Platon, Devlet, X. Kitap
3 Aristoteles ve Tragedya Sanatı Aristoteles, Poetika
4 Hume ve Estetik Değer Bozkurt, N. Sanat ve Estetik Kuramlar
5 Kant ve Estetik Yargı Altuğ, T. Kant Estetiği
6 Kant ve Yüce Yargısı Altuğ, T. Kant Estetiği; Bozkurt, N. Sanat ve Estetik kuramlar
7 ARA SINAV -
8 Nietzsche ve Sanat Eseri olarak Sanatçı Nietzsche, F. Tragedyanın Doğuşu
9 Benjamin ve Sanat Eserinin Aurası Benjamin, W. "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı",
10 Adorno ve Kütür Endüstrisi I Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi,
11 Adorno ve Kütür Endüstrisi II Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi
12 Heidegger ve Sanat Eserinin Kökeni Heidegger, M. Sanat Eserinin Kökeni
13 Heidegger ve Teknoloji Heidegger, M. Tekniğe İlişkin Soruşturma
14 Tekrar ve Tartışma -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları.

Altuğ, Taylan. (2007). Kant Estetiği. İstanbul: Payel Yayınevi

Aristoteles. (1999), Poetika, çev. İsmail Tunalı, 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi

Benjamin, Walter. (1993). "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", Pasajlar, çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sentez Yayınları

Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma, çev., Doğan Özlem. İstanbul: Paradigma Yayınevi

Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. Çev. Fatih Tepebaşı. Ankara: De Ki Yayınevi.

Nietzsche, F. (2017). Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Platon. (2018). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.

Shiner, L. (2020). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir
2 Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir
3 Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir
4 Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir
5 Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Sözlü Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sözlü Sınav 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5