Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Artistik Perspektif I RSM 103 1 1 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. İREM ALAKUŞ
Dersi Verenler Arş.Gör. İREM ALAKUŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bireylerin çevresini anlamlandırmasında önemli bir yeri olan görsel algılarını perspektif ilke ve kurallarıyla geliştirmek, tarih boyunca süregelen görsel sanatlar üretimini bu gelişimle daha iyi anlayabilmelerini ve kendi sanatlarını icra ederlerken de bu ilke ve kurallardan faydalanabilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Ders için gerekli materyallerin kullanımı, ders içinde ihtiyaç duyulacak gerekli terminolojinin tanıtımı, iki ve üç boyut kavramının anlaşılması, perspektifin sanat tarihinden örneklerle incelenmesi, tek kaçışlı perspektif kuralı, temel geometrik şekiller üzerinden araştırmalar, alan bölme teknikleri, gerekli kural ve ilkeler kullanılarak iç ve dış mekân çizimleri, çift noktalı perspektif kuralı ile merdiven, ışık-gölge geometrisi, kapı-pencere açma, izdüşüm, yansıtma, boyut transferi kuralları ve bu kuralların iç ve dış mekân çizimleri ile uygulanması.  

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çizim araç ve gereçlerini yönetir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Perspektif çizim teknikleri ve ilkelerini tanır. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Üç boyut ve mekan algısını geliştirir. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Tasarım etütlerinde geometri bilgisini kullanır. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Tasarım aşamasında desen, form ve kompozisyonu oluştururken gereken çizgi, yüzey ve kütleyi tanır. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Tasarımı gerçekleştirirken ve sunarken perspektif bilgisini kullanır. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders ile ilgili gerekli terminolojinin tanıtımı, materyallerin ve kaynakların tanıtımı, perspektif tarihi ve ders içeriği ile ilgili bilgilendirmenin yapılması.
2 İki boyut-üç boyut ilişkisi ve farkları, Kare, dikdörtgen, daire, prizma, elips vb. temel geometrik çizimleri ve tarihteki kullanım örnekleri üzerinden tek kaçışlı perspektif kuralına giriş.
3 Tek kaçışlı perspektif kuralına göre alan bölme teknikleri
4 Tek kaçışlı perspektif kuralına göre temel geometrik şekillerden faydalanarak masa, sandalye, koltuk vb. günlük kullanım nesne çizimleri
5 Merdiven çizimi ve kapı pencere açma kuralları
6 Tek kaçışlı perspektife göre iç mekan çizimi
7 Tek kaçışlı perspektife göre dış mekan çizimi
8 Tek kaçışlı perspektife göre kuş bakışı çizim
9 İki kaçışlı perspektif kuralı ve ışık gölge hesaplaması
10 İki kaçışlı perspektife göre yansıtma kuralı
11 İki kaçışlı perspektife göre izdüşüm kuralı
12 İki kaçışlı perspektife göre boyut transferi
13 İki kaçışlı perspektife göre iç mekân çizimi
14 İki kaçışlı perspektife göre dış mekân çizimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Pavel Florenski, (2007). Tersten Perspektif, Metis Yayınları, İstanbul.

Erwin Panofsky, (2013). Perspektif Simgesel Biçim, Metis Yayıncılık, İstanbul. 

Ernest, R. Norling, (1999). Perspective Made Easy, Dover Publications, New York.

Joseph D'amelio, (2004). Perspective Drawing HandBook, Dover Publications, New York.

Jorge Paricio, (2015). Perspective Sketching, RockPort Publishers, Massachusetts.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 Çizim araç ve gereçlerini yönetir.
2 Perspektif çizim teknikleri ve ilkelerini tanır.
3 Üç boyut ve mekan algısını geliştirir.
4 Tasarım etütlerinde geometri bilgisini kullanır.
5 Tasarım aşamasında desen, form ve kompozisyonu oluştururken gereken çizgi, yüzey ve kütleyi tanır.
6 Tasarımı gerçekleştirirken ve sunarken perspektif bilgisini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 2 6 12
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3