Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyolojiye Giriş ILA 388 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, sosyal bilimlere ve özellikle din sosyolojisine hazırlık bilgilerini vermek ve bu kapsamda sosyolojinin temel konu ve kavramları ile ilgili belirli bir yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Sosyolojinin temel konusu, kavramları ve din bilimleri ile ilişkisi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojinin temel kavramlarını bilir. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Sosyolojinin temel konularını bilir. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Sosyolojinin dini bilimleri ile ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyoloji Nedir? Makale Okuma
2 Sosyoloji Nerede ve Ne Zaman Doğdu? Makale Okuma
3 Sosyolojinin Kurucuları: Saint Simon, August Comte Beyin Fırtınası
4 Sosyolojinin Kurucuları: İbn-i Haldun, Emile Durkheim Tartışma
5 Sosyolojide Yöntem Literatür Taraması
6 Klasik ve Modern Sosyoloji Makale Okuma
7 Sosyolojinin Alt Dalları Makale Okuma
8 Sosyoloji ve Din Bilimleri Ödev
9 Sosyolojinin Temel Problemleri Makale Okuma
10 Sosyal Sorunlar ve Sosyoloji Makale Okuma
11 Sosyal Değişme Ödev
12 Sosyal Bütünleşme Ödev
13 Sosyal Çözülme Tartışma
14 Genel Değerlendirme Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Cahit Aslan (2019). Sosyolojiye Giriş Kavramlar ve Kullanımları. Adana: Karahan Kitabevi.

Ders Kaynakları

[1] David Newman (2016). Sosyoloji. çev. Ali Arslan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Sosyolojinin temel kavramlarını bilir. 5 0 2 4 1 2 1 4 5 4 2 1 1 0
2 Sosyolojinin temel konularını bilir. 5 0 1 4 1 1 1 4 3 4 1 0 1 0
3 Sosyolojinin dini bilimleri ile ilişkisini kavrar. 5 0 2 3 0 1 1 3 5 2 1 1 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 1 3
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,64
Dersin AKTS Kredisi 3