Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk-İslam Sanatları Tarihi | ILA 302 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HÜSEYİN CAN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HÜSEYİN CAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüseyin CAN Arş. Gör. Sümeyye Yaman |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk ve İslam sanatının tarihi gelişimini ve özelliklerini öğrenmek, başta mimari eserler olmak üzere Türk ve İslam dünyasında meydana getirilmiş sanat zenginliklerini tanımak |
Dersin İçeriği | Sanatın tanımı ve çeşitleri, İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihi gelişimi, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; cami ve mescitler, eğitim yapıları (medreseler) ve türbeler, mimari süsleme, hat ve diğer tezyini sanatlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sanat ve İslam sanatı kavramlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sanatın oluşumunda payı olan faktörleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İslam coğrafyasında yapılmış önemli mimari eserleri tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
4 | Yapıların kısımlarını ve mimari kavramları açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
5 | Mescit, cami ve medrese mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
6 | Selçuklu mimarisinin genel özelliklerini tanır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
7 | Osmanlı mimarisinin dönem özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
8 | Mimaride uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
9 | Türk kitap sanatlarının genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları | |
2 | Sanat olgusunu etkileyen faktörler | |
3 | İslam´ın Sanata Bakışı ve İslam Sanatının Hususiyetleri | |
4 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | |
5 | Emevi ve Abbasi Dönemi Eserleri | |
6 | Müslüman Türk Devletlerinde Sanat | |
7 | Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi | |
8 | Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri | |
9 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi | |
10 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | |
11 | Mimaride Süsleme (Çini, Kalem işi Ahşap ve Taş işçiliği) | |
12 | Türk Kitap Sanatları (Hat Sanatı) | |
13 | Türk Kitap Sanatları (Tezhip, Minyatür) | |
14 | Türk Kitap Sanatları (Ebru ve Cilt) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dundar, A.K. (Editör) (2018): Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları. |
Ders Kaynakları | [3] Ayverdi, E.H. (1989): Osmanlı Mimarisi Külliyatı, İstanbul: Fetih Cemiyeti Yayını. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sanat ve İslam sanatı kavramlarını yorumlar. | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 | 0 | 0 |
2 | Sanatın oluşumunda payı olan faktörleri açıklar. | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 0 | |
3 | İslam coğrafyasında yapılmış önemli mimari eserleri tanır. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 |
4 | Yapıların kısımlarını ve mimari kavramları açıklar. | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 0 | 0 |
5 | Mescit, cami ve medrese mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 0 |
6 | Selçuklu mimarisinin genel özelliklerini tanır | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 0 |
7 | Osmanlı mimarisinin dönem özelliklerini açıklar. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 |
8 | Mimaride uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 0 | 0 |
9 | Türk kitap sanatlarının genel özelliklerini açıklar. | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |