Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyer Metinleri | ILA 437 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ALİ CAN KANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Hz. Peygamber dönemini ilk dönem siyer kaynaklarını inceleyerek öğrenmek |
Dersin İçeriği | İlk Dönem Siyer Kaynaklarında Yer Alan Seçili Hadiselere Ait Arapça Metinlerin Çözümlenmesi ve Analizi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk dönem siyer kaynaklarını ve özelliklerini listeler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Abdürrezzâkın Kitâbü'l-Meğâzîsinde yer alan olayları tasvir eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Musa b. Ukbe'nin Kitâbül-Meğâzî'sinde yer alan olayları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İbn İshâk'ın Sîret adlı eserinde yer alan Hz. Peygamber dönemi bilgilerine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Rivayetler arasındaki farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Arapça metinleri Türkçe'ye aktarma becerisi gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hz. Peygamberin Haticeyle Evlenmesi | |
2 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hz. Ömerin Müslüman Olması | |
3 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Bedir, Uhud Savaşları | |
4 | Abdürrezzâkın Kitâbül-Meğâzîsi: Hayber ve Hudeybiye | |
5 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Vahyin Gelişi | |
6 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Medineye Hicret | |
7 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Bedir, Uhud Savaşları | |
8 | Musa b. Ukbenin Kitâbül-Meğâzîsi: Hayber, Hudeybiye | |
9 | İbn İshâkın Sîreti: Hz. Peygambere İlk İnananlar | |
10 | İbn İshâkın Sîreti: Habeşistana Hicret | |
11 | İbn İshâkın Sîreti: Bedir | |
12 | İbn İshâkın Sîreti: Uhud | |
13 | Metinlerde Yer Alan Rivayetlerin Karşılaştırılması | |
14 | Rivayet Farklılıkların Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Abdürrezzâk (1970): Musannef, Beyrut. |
Ders Kaynakları | [2] İbn İshâk (1981): Sîretü İbn İshâk, Konya. [3] Musa b. Ukbe (1994): Meğâzî, Agadir. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlk dönem siyer kaynaklarını ve özelliklerini listeler. | ||||||||||||||
2 | Abdürrezzâkın Kitâbü'l-Meğâzîsinde yer alan olayları tasvir eder. | ||||||||||||||
3 | Musa b. Ukbe'nin Kitâbül-Meğâzî'sinde yer alan olayları anlatır. | ||||||||||||||
4 | İbn İshâk'ın Sîret adlı eserinde yer alan Hz. Peygamber dönemi bilgilerine sahip olur. | ||||||||||||||
5 | Rivayetler arasındaki farklılıkları analiz eder. | ||||||||||||||
6 | Arapça metinleri Türkçe'ye aktarma becerisi gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |