Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık ve İslami İlimler | ILA 431 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bütün ilimlerde olduğu gibi, İslami ilimlerde de mantık ilmi son derece önem ifade etmektedir. Nitekim Gazali, Mantık Bilmeyenin İlmine Güvenilmez demektedir. Bu ders, dini ilimlerin mantık ilmini ne kadar kullandıklarını yada dini ilimlerdeki usul ile mantık ilminin ne kadar uzlaşıp uzlaşmadıklarını ortaya koymak çalısından son derece önemlidir |
Dersin İçeriği | Mantık ve İslam Hukuku, Mantık ve Kelam, Mantık ve Tefsir, Mantık ve Hadis, Mantık ve Tasavvuf, Mantık ve İslam Tarihi, Mantık ve Dinler Tarihi, Mantık ve Din Eğitimi, Mantık ve Dini Hitabet. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık ile islam hukuku ilişkisini ortaya koyar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Dini ilimlerin mantık doğrultusunda açıklanmasını ve anlaşılmasını sağlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dini ilimler hakkında doğru ve tutarlı düşünmeyi ve akıl yürütmeyi sağlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | İnaçlarda tutarlı olmayı sağlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dini ilimler arasında karşılaştırmalar yapar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Mantık ile dini ilimlerin tutarlılıklarını denetler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | İslami ilimlerde metodoloji | |
3 | Mantık ve İslam Hukuku | |
4 | İslam Hukukunda Tümevarım | |
5 | İslam Hukukunda Analoji | |
6 | Kelam ve Mantık | |
7 | Kelamda Kullanılan Akıl Yürütmeler | |
8 | Tefsir ve Mantık | |
9 | Hadis ve Mantık | |
10 | Tasavvuf ve Mantık | |
11 | İslam Tarihi ve Mantık | |
12 | Dinler Tarihi ve Mantık | |
13 | Din Eğitimi ve Mantık | |
14 | Dini Hitabet ve Retorik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gazali, Mustasfa (Çev. Yunus Apaydın) Kayseri |
Ders Kaynakları | Gazali, Mustasfa (Çev. Yunus Apaydın) Kayseri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık ile islam hukuku ilişkisini ortaya koyar | ||||||||||||||
2 | Dini ilimlerin mantık doğrultusunda açıklanmasını ve anlaşılmasını sağlar | ||||||||||||||
3 | Dini ilimler hakkında doğru ve tutarlı düşünmeyi ve akıl yürütmeyi sağlar | ||||||||||||||
4 | İnaçlarda tutarlı olmayı sağlar | ||||||||||||||
5 | Dini ilimler arasında karşılaştırmalar yapar | ||||||||||||||
6 | Mantık ile dini ilimlerin tutarlılıklarını denetler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |