Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurtuluşçu Dini Akımlar ve Kelam ILA 479 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Süleyman Akkuş, Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde durarak, günümüzde İslam dışı dini akımların temel niteliklerini kavratır

Dersin İçeriği

Bu derste Tanrı, peygamber ve kitap konuları yanında ruhçu akımlar, new age dinleri ve UFO kültleri işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tanrının varlığı, birliği ve zatî- subutî sıfatlarını tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Peygamberlik kavramını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kutsal metin ifadesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 New Age terimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Günümüz ruhçu akımları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 UFO kültlerini/dinlerini tanır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Allahın Sıfatları (Zatî-Subutî Sıfatlar)
2 Peygamberlerin nitelikleri
3 Kutsal kitabın özellikleri
4 Ahiret inancı ve reenkarnasyon
5 Ruhçu akımlar
6 New Age tanım ve alanı
7 UFO kültü ve alanı
8 Uzay dinlerinin genel özellikleri
9 Türkiyede Ruhçu akımlar
10 Türkiyede Yeni Çağ ve UFO kültleri
11 Raelyanlık ve Scientology
12 Dünya Kardeşli Birliği Akımı
13 Bilgi Kitabı
14 Kişisel Gelişim akımları
Kaynaklar
Ders Notu

Ramazan Biçer, Küreselleşen Çağda İslam, İstanbul: Gelenek Yayınları, 2010

Ders Kaynakları

Rael, Uzaylılardan Mesajlar, 1999, Bülent Vedia Çorak, Bilgi Kitabı, İstanbul 2004.
Grace Hallsell, Tanrıyı Kıyamete Zorlamak, İstanbul: Kim Yayınları, 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tanrının varlığı, birliği ve zatî- subutî sıfatlarını tanır ve değerlendirir. 4 0 0 3 2 0 0 1 0 2 3 0 2 0
2 Peygamberlik kavramını öğrenir 3 0 1 3 1 0 0 1 0 3 2 0 1 1
3 Kutsal metin ifadesini tanır. 3 0 1 3 1 0 0 1 0 3 3 1 0 0
4 New Age terimini kavrar 3 0 1 4 1 1 0 2 0 1 2 0 0 0
5 Günümüz ruhçu akımları bilir 4 0 1 3 0 0 0 2 2 2 3 0 2 0
6 UFO kültlerini/dinlerini tanır 4 0 1 3 1 0 0 2 2 2 3 0 3 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5