Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din-Bilim İlişkisi | ILA 432 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste din-bilim ilişkisine dair tartışmalar hakkında bilgi sunup, değerlendirme yapabilme becerisi kazandırma amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, din-bilim ilişkisi tarihsel ve problemler üzerinden incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Din-bilim ilişkisisinin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Değişik bilim dallarının din ile ilişkisinde ortaya çıkan problemlere vakıf olur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Din-bilim ilişkisinde modern eğilimler hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Tanrının doğası hakkındaki modern tartışmaları değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Evrimin mahiyetini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
6 | Din-evrim ilişkisini mütalaa eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din-Bilim İlişkisinin Tarihçesi | Makale Okuma |
2 | Din ve Bilim İlişkisi: Çatışma-Ayrışma | Makale Okuma |
3 | Bilimsel Metodolojide Dinin Yeri | Makale Okuma |
4 | Geleneksel Dönemde İslam Dünyasında Tabiat-Din İlişkisi | Makale Okuma |
5 | Batı'daki Geleneksel Dönem Din-Bilim İlişkisi | Makale Okuma |
6 | Astronmi ve Yaratılış (Belgesel Analizi) | Belgesel Sunumu |
7 | Teizm-Ateizm-Natüralizm | Tartışma |
8 | Tanrı ve Doğa | Makale Okuma |
9 | Kuantum Fiziği ve Tanrı | Beyin Fırtınası |
10 | Evrim Nedir? | Tartışma |
11 | Evrim Yasası ve Teorisi Arasındaki Farklar | Makale Okuma |
12 | Dinlerin Evrim Teorisine Yaklaşımı | Makale Okuma |
13 | Evrim Teorisinin Tanrı İnancı Karşısındaki Pozisyonu | Tartışma |
14 | İlahi Dinlerde Yaratılış-Evrim Tartışmaları | Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ian G. Barbour (2004). Bilim ve Din Çatışma - Ayrışma - Uzlaşma. çev. Nebi Mehdiyev ve Mübariz Camal. İstanbul: İnsan Yayınları. |
Ders Kaynakları | [1] ed. Cafer Sadık Yaran (1997). Din ve Bilim. Samsun: Sidre Yayınları. [2] Seyyid Hüseyin Nasr ve diğ. (2021). İslam ve Bilim Tartışmaları. haz. Mustafa Armağan. İstanbul: Ketebe. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Din-bilim ilişkisisinin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1 |
2 | Değişik bilim dallarının din ile ilişkisinde ortaya çıkan problemlere vakıf olur. | 2 | 1 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 3 | 3 | 1 | 0 | 1 |
3 | Din-bilim ilişkisinde modern eğilimler hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
4 | Tanrının doğası hakkındaki modern tartışmaları değerlendirir. | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 |
5 | Evrimin mahiyetini kavrar. | 1 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 |
6 | Din-evrim ilişkisini mütalaa eder. | 2 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |