Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğu Düşüncesi ILA 350 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Uzak doğu düşüncesi (Hint-Çin-japon), kaynakları, ele aldığı ana konular hakkında genel bilgi edinme

Dersin İçeriği

Bir Hint, Çin ve Japon düşüncesi var mıdır?; Hint düşüncesi olarak adlandırılanın üzerine oturduğu temel: Hinduizm, bir din olarak Hinduizm; Hinduist felsefe okulları, ortaya çıkışları/tarihleri, tartışma konuları.
Hint düşüncesinin ikinci okulu: Budist düşünce okulu, tarihi, düşünce okulları, tartışma konuları; üçüncü okul: Cayinist okul, tarihi, düşünce okulları, tartışma konuları
Bir Çin düşünce geleneğinden söz edilebilinir mi? Çin düşünce okullarının kaynakları; Çin düşünce okulları: Konfüçyanist okulu, Taoist okul; bu okulların tarihi, ele aldıkları/tartıştıkları konular
Japon düşüncesi; bir Japon düşünce geleneğinden söz edilebilir mi; Japon düşünce okulları, bu okulların tarihi, tartıştıkları/ele aldıkları konular.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğu Düşüncesi kavramını ve Hint düşüncesinin kaynaklarının tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hint düşünce okulları; Hinduizm, Budizim ve Cayinist felsefi okullarının kısa tarihini betimler Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Hint düşüncesinin tartıştığı ana konuların fark eder Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Çin düşüncesinin kaynakları; düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konuları ayırt eder Rol Oynama, Anlatım,
5 Japon düşüncesinin tarihi, düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konular ayırt eder Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Hint, Çin ve Japon düşüncesi arasında karşılaştırmalar yapar Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihsel Giriş: Doğu, orta doğu ve uzak doğu nedir?
2 Uzak doğu düşüncesinin ayırt edici özellikleri
3 Hint Düşüncesi: tarihsel dönemlendirme
4 Klasik Hint düşüncesi; Hinduizm, Budizm, Cayinzm
5 Genel hatlarıyla Hinduizm
6 Hint düşünce okulları ve tartışma konuları: Tanrı-alem-insan
7 Tanrı-alem-insan
8 Tanrı-alem-insan
9 Budizm; genel hatlarıyla Budizm
10 Cayinizm; genel hatlarıyla Cayinizm; Cayinist düşüncenin konuları
11 Çin düşüncesine giriş; Çin düşünce okulları: Konfüçyanizm, Taoizm
12 Konfüçyanizm ve Taoizm okulları arasındakı fark
13 Konfüçyanizm ve Taoizm okulları arasındakı fark
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

[1] M. Hriyanna, Hint Felsefi Tarihi, çev. Fuat Aydın, Bilgi Üniversitesi Yayınları,
[2] D.S. Sharma, Hint Dini Tarihine Giriş, çev. Fuat Aydın, Hint Dini Tarihine Giriş, Ataç yayınları, İstanbul 2006.
[3]Fuat Aydın, Hint Dini Düşüncesinde İnsanın Özgürlük Arayışı, Ataç Yayınları, İstanbul 2006.
[4] Fuat Aydın, Türkçedeki Hint Çalışmalarıyla İlgili Bir Türkçe Bibliyografya Denemesi, Divan, İlmi Araştırmalar,
[5] Heinrich Zimmer, Hint Felsefesi, çev. Sedat Umran, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.
[6] Fung Yun Lang, Çin Felsefesi Tarihi, çev. Fuat Aydın, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Doğu Düşüncesi kavramını ve Hint düşüncesinin kaynaklarının tanır
2 Hint düşünce okulları; Hinduizm, Budizim ve Cayinist felsefi okullarının kısa tarihini betimler
3 Hint düşüncesinin tartıştığı ana konuların fark eder
4 Çin düşüncesinin kaynakları; düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konuları ayırt eder
5 Japon düşüncesinin tarihi, düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konular ayırt eder
6 Hint, Çin ve Japon düşüncesi arasında karşılaştırmalar yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3