Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kanser Moleküler Biyolojisi | BMM 528 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kanser hücre biyolojisinin moleküler seviyede öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğinde; kanserde meydana gelen genetik ve epigenetik değişiklikler, kansere neden olan virüsler, onkogenler ve proteinleri, tümör süpresör genler ve özellikleri, kanser çeşitleri, metastaz, kanserojen maddeler, kanser tiplerine özgü moleküler mekanizmalar, kanser tedavi yöntemleri ve moleküler sinyal yolakları ile ilişkileri ve yenilikçi tedavi yöntemleri hakkında bilgiler bulunmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kanser hücre biyolojisini tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Kanser gelişimine neden olan genetik anomalilerin rolünü anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Tümör gelişiminde epigenetik ve genetik değişimleri açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Tümör süpresör genleri ve moleküler mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Hücre ölüm tiplerini tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Kanserde yenilikçi tedavi yöntemlerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre ve özellikleri | Konu ile ilgili literatür taraması |
2 | Hücre döngüsü ve kontrolü | Konu ile ilgili literatür taraması |
3 | Kanser ve özellikleri | Konu ile ilgili literatür taraması |
4 | Kanser oluşumunda genlerin rolü | Konu ile ilgili literatür taraması |
5 | Protonkogenlerin onkogenlere dönüşüm mekanizmaları | Konu ile ilgili literatür taraması |
6 | Kanser ve epigenetik değişimler | Konu ile ilgili literatür taraması |
7 | Kanserojenler ve Onkojenik viruslar | Konu ile ilgili literatür taraması |
8 | Metastaz ve anjiyogenez | Konu ile ilgili literatür taraması |
9 | Hücre ölüm tipleri | Konu ile ilgili literatür taraması |
10 | Programlı hücre ölümü | Konu ile ilgili literatür taraması |
11 | Kalıtsal kanser tipleri ve moleküler mekanizmaları | Konu ile ilgili literatür taraması |
12 | Kanser ve gen terapi | Konu ile ilgili literatür taraması |
13 | Kanser ve immünoterapi | Konu ile ilgili literatür taraması |
14 | Kanser tedavisinde güncel yaklaşımlar | Konu ile ilgili literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Keith Roberts, Peter Walter. Molecular Biology of the Cell (Ed.6th), Garland Science, USA, 2014. Tom Strachan, Andrew Read, Human Molecular Genetics (Ed.4th), 2010. The Biology of Cancer 2nd edition by Weinberg, Robert A. (2013) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği alanında kazandığı bilgileri alanı ile ilişkili farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle birlikte değerlendirip özgün yorumlar ve çıkarımlar yaparak elde ettiği yeni bilgileri toplum yararına faydalı ürünlere dönüştürür. | X | |||||
7 | Biyomedikal Mühendisliği alanında yenilikçi proje gerçekleştirebilme, alandaki proje personelini yetkinliklerine göre projeye dahil etme, iş paketlerini planlama ve yönetme becerilerini gösterir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kanser hücre biyolojisini tanımlayabilir | 5 | ||||||
2 | Kanser gelişimine neden olan genetik anomalilerin rolünü anlayabilir | 5 | ||||||
3 | Tümör gelişiminde epigenetik ve genetik değişimleri açıklayabilir | 5 | 5 | |||||
4 | Tümör süpresör genleri ve moleküler mekanizmalarını açıklayabilir | 5 | 5 | 5 | ||||
5 | Hücre ölüm tiplerini tanımlayabilir | 5 | 5 | |||||
6 | Kanserde yenilikçi tedavi yöntemlerini açıklayabilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |