Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı Hemşireliği | HTP 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiyedeki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir, Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını belirler | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
7 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi, Halk Sağlığı ve Hemşireliğe Giriş | |
2 | Temel sağlık hizmetleri, Hizmet veren kurumlar, Sağlıkta dönüşüm politikası, Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığı hemşirelerinin durumu. | |
3 | Aile hemşireliği süreci, ev ziyaretleri ve evde bakımın önemi, sağlık eğitimi, OMAHA | |
4 | Anne ve çocuk sağlığı, çocuklarda bağışıklama, Ergen sağlığı | |
5 | Aile planlaması hizmetleri | |
6 | Aile planlaması hizmetleri, yaşlı sağlığı | |
7 | Antropoloji, kültür ve sağlık, Toplum beslenmesi ve önemi | |
8 | Bağışıklama, Çevre sağlığı hizmetleri I | |
9 | Çevre sağlığı hizmetleri II, Okul sağlığı | |
10 | Okul sağlığı, toplum ruh sağlığı hizmetlerinde halk sağlığı hemşiresinin rolü ve görevleri I | |
11 | Toplum ruh sağlığı hizmetleri II, epidemiyoloji kavramları ve kuralları | |
12 | Sosyal hastalıklar, Bulaşıcı hastalıklar | |
13 | Genetik bilgi , Genetik olarak bulaşan hastalıklar | |
14 | Türkiye'de nüfus hareketleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Cimete G (Ed.) (1998) Evde Sağlık Bakımı Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Evde Bakımda Hemşirenin Yeri, I.Ulusal Evde Bakım Kongresi Kitabı, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
8 | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | ||||||||
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | ||||||||
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | ||||||||
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | ||||||||
5 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir, Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını belirler | ||||||||
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | ||||||||
7 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | ||||||||
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |