Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Derleyici Tasarımı BSE 425 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CÜNEYT BAYILMIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. M. Maruf ÖZTÜRK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Derleyici tasarım aşamalarını inceleyerek otomatik üreteçleri tanıtmak.
Dersin İçeriği Derleyici aşamaları, lexical analiz, syntax analiz, semantik analiz, arakod dönüşümü, kod optimizasyonu, kod üretimi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dil tasarımlarının gerçekleştirilmesi Anlatım, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
2 Derleyici tasarımları için ön bilgiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Derleyici araçlarının tesbiti Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derleme süreci
2 DFA´ların optimizasyonu , Regüler ifadeler
3 Lexical analiz
4 Gramerler
5 Syntax analiz
6 Soyut syntax ağaçları
7 Semantik analiz
8 Ara kod üretimi
9 Ayrıştırma (shift reduce)
10 Ayrıştırma (Recursive descent) First,Follow
11 Kod optimizasyonu
12 Dinamik bellek yönetimi
13 Register atama
14 Kod üretimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Alfred V. Aho Compilers: "Principles, Techniques, and Tools" (2nd Edition).
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dil tasarımlarının gerçekleştirilmesi
2 Derleyici tasarımları için ön bilgiler
3 Derleyici araçlarının tesbiti
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 5 5
Final 1 12 12
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 3 6
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5