Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişimde Nitel Araştırma Yöntemleri ILB 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYTEKİN İŞMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Nitel araştırma yöntemleri ve nitel araştırmanın iletişim araştırmalarında kullanımı hakkında teorik bilgi ve pratik kazandırmak

Dersin İçeriği

Nitel araştırma yaklaşımı; Veri toplama ve analiz yöntem ve teknikleri; İletişim ve medya çalışmalarında nitel yöntemler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Nitel araştırma yöntemindeki temel veri toplama ve analiz tekniklerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Nitel araştırmanın iletişim çalışmalarındaki rolü ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
4 İletişim ve medya çalışmalarında nitel araştırma yöntemlerini kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve ders hakkında genel bilgilendirme
2 Genel hatlarıyla nitel araştırma yaklaşımı:felsefi ve kuramsal temeli; temel özellikleri
3 Nitel araştırma süreci: aşamaları, araştırmacının konumu
4 Nitel araştırmada veri toplama ve veri analizi
5 Nitel araştırmada veri toplama ve veri analizi
6 İletişimde nitel araştırma yöntemleri-Genel bir bakış
7 İletişim etnografisi
8 Ara Sınav
9 Eleştirel söylem analizi
10 Göstergebilim
11 Nitel içerik analizi
12 Sözlü tarih çalışmaları
13 Örnek incelemeler
14 Nitel araştırma atölyesi: pratik çalışma
Kaynaklar
Ders Notu

Kümbetoğlu, B. (2005).Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yay. 

Glesne, C. (2014) Nitel araştırmaya giriş, Anı Y., Ankara
Lindlof, T., Taylor, B. (2011) Qualitative communication research methods, Sage P.
Yıldırım A ve Şimşek H. (2000). Sosyal bilimlerde niteliksel araştırma yöntemleri. Seçkin Y., Ankara
Altheide, D., Schneider, C. (2013) Qualitative media analysis, Sage P.
Margrit Schreier (2012) Qualitative content analysis in practice, Sage P.

 

Ders Kaynakları

Van Dijk, T ve diğerl. (2003) Söylem ve ideoloji, Su Y., İstanbul
Özer, Ö. (2011) Haber söylem ideoloji, Literatürk Y., Konya
Güllüoğlu, Ö. (2012) İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri - yazılı metin çözümleme-görsel metin çözümleme, Ütopya Y., Ankara
Ergül, H. (2013) Sahanın Sesleri İletişim Araştırmalarında Etnografik Yöntem, Bilgi Üni. Y., İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar
2 Nitel araştırma yöntemindeki temel veri toplama ve analiz tekniklerini öğrenir
3 Nitel araştırmanın iletişim çalışmalarındaki rolü ve önemini kavrar
4 İletişim ve medya çalışmalarında nitel araştırma yöntemlerini kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6