Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Teknolojileri | BH 608 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYTEKİN İŞMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders asıl olarak, yaşanan toplumsal dönüşümlerin güncel görünümlerinin iletişim ve teknoloji kavramları çerçevesinde tartışılmasını ve kavranabilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Medya teknolojileri, uygulamaları ve geleceğin medya teknolojilerinin uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknoloji ve toplum ilişkisi bağlamında, teknolojik belirlenimcilik, toplumsal inşa ve sosyo-teknik paradigmalar arasındaki farkları tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
2 | Yeni iletişim teknolojilerinin başat özelliklerini ayırt edebilir. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Uluslararası kontrol/hegemonya ilişkileri ile iletişim teknolojileri arasındaki bağıntıyı tanımlayabilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Anlatıları çözümlemenin sosyolojik önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
5 | İletişim teknolojilerin uluslar arası toplum yüzeyinde yayılmasının temel dinamiklerini açıklayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Türkiye´de iletişim teknolojileri bağlamında sahipliğin nasıl yapılandığını açıklayabilir. | Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
7 | Enformasyon ile ilgili fikri mülkiyet haklarını tanımlayabilir. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Kişisel veriler ve bilgi güvenliği sorunlarının boyutlarını tartışabilir. | Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
9 | Yeni iletişim teknolojileri ile gözetim toplumunun iktidar stratejileri arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
10 | Distopya ve ütopya kavramları bağlamında iletişim teknolojilerinin getirebilecekleri/getiremeyecekleri toplumsal olanakları değerlendirebilir. | Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknoloji ve toplum ilişkisine giriş: Temel yaklaşımlar (teknolojik belirleyicilik, teknolojinin toplumsal inşası ve sosyo-teknik paradigma | |
2 | Yeni iletişim teknolojilerinin özellikleri ve ortaya çıkışlarını hazırlayan tarihsel, toplumsal koşullar | |
3 | İletişim teknolojileri ve uluslararası hegemonya/toplumsal kontrol. İletişim teknolojileri ve küreselleşme. | |
4 | İletişim teknolojilerinin uluslararası ve toplumsal sistemde yayılması | |
5 | Türkiye’de iletişim teknolojilerinin sahiplik ve kullanılış özellikleri | |
6 | İletişim teknolojilerinin hanelerde içselleştirilmesi ve kullanımı | |
7 | Ara sınav | |
8 | Veri’den bilgiye: Enformasyonun doğası. Fikri mülkiyet hakları. Kişisel veriler ve bilgi güvenliği. Gözetim teknolojileri. | |
9 | Bilgi toplumu/bilişim toplumu nedir? E-devlet, e-toplum. Temel yaklaşımlar ve eleştirileri | |
10 | İnternet ve demokrasi: Sanal cemaatler, elektronik oylamalar. | |
11 | Siber kültür, teknokültür ve toplumsal örgütlenmeler. | |
12 | Cinsiyet, iktidar ve yeni iletişim teknolojileri, gözetim toplumu | |
13 | Gelecek, ütopyalar ve disütopyalar. | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haluk Geray, İletişim ve Teknoloji, Ütopya Yayınevi, 2003 Manuel Castells, Ağ Toplumunun Yükselişi, Bilgi Üniversitesi yayınları, 2005 Manuel Castells, Kimliğin Gücü, Bilgi Üniversitesi yayınları, 2006 Ümit Atabek, İletişim ve Teknoloji, Seçkin Yayıncılık, 2001 Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, İletişim, 2004 Raymond Williams, İkibine Doğru, Ayrıntı, 1989 George Basalla, Teknolojinin Evrimi, TÜBİTAK, 1996 Aydın Uğur, Kültür kıtası atlası, YKY, 2003. 68-103 Sevda Alankuş (Der), Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, BİA,2003 Nilüfer Timisi, Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost, 2003 Haluk Geray, Günaydın G-8: Sayısal Eşitsizliği Kapatma Girişimi ve Türkiye Deneyimi, Kİ, 4(1) (2001) Funda Başaran, “Enformasyon Toplumu Politikaları ve Gelişmekte Olan Ülkeler,” İletişim Araştırmaları, 2(2), 2004 Emine Onaran İncirlioğlu, Barış Kılıçbay, İnternet Zamanında Aile İlişkileri, Kİ, 8(1), 2005 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. | X | |||||
2 | Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. | X | |||||
3 | Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | |||||
4 | İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. | X | |||||
5 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. | X | |||||
8 | Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknoloji ve toplum ilişkisi bağlamında, teknolojik belirlenimcilik, toplumsal inşa ve sosyo-teknik paradigmalar arasındaki farkları tanımlayabilir. | ||||||||
2 | Yeni iletişim teknolojilerinin başat özelliklerini ayırt edebilir. | ||||||||
3 | Uluslararası kontrol/hegemonya ilişkileri ile iletişim teknolojileri arasındaki bağıntıyı tanımlayabilir. | ||||||||
4 | Anlatıları çözümlemenin sosyolojik önemini açıklar. | ||||||||
5 | İletişim teknolojilerin uluslar arası toplum yüzeyinde yayılmasının temel dinamiklerini açıklayabilir. | ||||||||
6 | Türkiye´de iletişim teknolojileri bağlamında sahipliğin nasıl yapılandığını açıklayabilir. | ||||||||
7 | Enformasyon ile ilgili fikri mülkiyet haklarını tanımlayabilir. | ||||||||
8 | Kişisel veriler ve bilgi güvenliği sorunlarının boyutlarını tartışabilir. | ||||||||
9 | Yeni iletişim teknolojileri ile gözetim toplumunun iktidar stratejileri arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. | ||||||||
10 | Distopya ve ütopya kavramları bağlamında iletişim teknolojilerinin getirebilecekleri/getiremeyecekleri toplumsal olanakları değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 50 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |