Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Teknolojileri BH 608 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYTEKİN İŞMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders asıl olarak, yaşanan toplumsal dönüşümlerin güncel görünümlerinin iletişim ve teknoloji kavramları çerçevesinde tartışılmasını ve kavranabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Medya teknolojileri, uygulamaları ve geleceğin medya teknolojilerinin uygulamaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknoloji ve toplum ilişkisi bağlamında, teknolojik belirlenimcilik, toplumsal inşa ve sosyo-teknik paradigmalar arasındaki farkları tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
2 Yeni iletişim teknolojilerinin başat özelliklerini ayırt edebilir. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Uluslararası kontrol/hegemonya ilişkileri ile iletişim teknolojileri arasındaki bağıntıyı tanımlayabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
4 Anlatıları çözümlemenin sosyolojik önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
5 İletişim teknolojilerin uluslar arası toplum yüzeyinde yayılmasının temel dinamiklerini açıklayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
6 Türkiye´de iletişim teknolojileri bağlamında sahipliğin nasıl yapılandığını açıklayabilir. Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
7 Enformasyon ile ilgili fikri mülkiyet haklarını tanımlayabilir. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
8 Kişisel veriler ve bilgi güvenliği sorunlarının boyutlarını tartışabilir. Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
9 Yeni iletişim teknolojileri ile gözetim toplumunun iktidar stratejileri arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
10 Distopya ve ütopya kavramları bağlamında iletişim teknolojilerinin getirebilecekleri/getiremeyecekleri toplumsal olanakları değerlendirebilir. Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teknoloji ve toplum ilişkisine giriş: Temel yaklaşımlar (teknolojik belirleyicilik, teknolojinin toplumsal inşası ve sosyo-teknik paradigma
2 Yeni iletişim teknolojilerinin özellikleri ve ortaya çıkışlarını hazırlayan tarihsel, toplumsal koşullar
3 İletişim teknolojileri ve uluslararası hegemonya/toplumsal kontrol. İletişim teknolojileri ve küreselleşme.
4 İletişim teknolojilerinin uluslararası ve toplumsal sistemde yayılması
5 Türkiye’de iletişim teknolojilerinin sahiplik ve kullanılış özellikleri
6 İletişim teknolojilerinin hanelerde içselleştirilmesi ve kullanımı
7 Ara sınav
8 Veri’den bilgiye: Enformasyonun doğası. Fikri mülkiyet hakları. Kişisel veriler ve bilgi güvenliği. Gözetim teknolojileri.
9 Bilgi toplumu/bilişim toplumu nedir? E-devlet, e-toplum. Temel yaklaşımlar ve eleştirileri
10 İnternet ve demokrasi: Sanal cemaatler, elektronik oylamalar.
11 Siber kültür, teknokültür ve toplumsal örgütlenmeler.
12 Cinsiyet, iktidar ve yeni iletişim teknolojileri, gözetim toplumu
13 Gelecek, ütopyalar ve disütopyalar.
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu Haluk Geray, İletişim ve Teknoloji, Ütopya Yayınevi, 2003
Manuel Castells, Ağ Toplumunun Yükselişi, Bilgi Üniversitesi yayınları, 2005
Manuel Castells, Kimliğin Gücü, Bilgi Üniversitesi yayınları, 2006
Ümit Atabek, İletişim ve Teknoloji, Seçkin Yayıncılık, 2001
Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, İletişim, 2004
Raymond Williams, İkibine Doğru, Ayrıntı, 1989
George Basalla, Teknolojinin Evrimi, TÜBİTAK, 1996
Aydın Uğur, Kültür kıtası atlası, YKY, 2003. 68-103
Sevda Alankuş (Der), Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, BİA,2003
Nilüfer Timisi, Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost, 2003
Haluk Geray, Günaydın G-8: Sayısal Eşitsizliği Kapatma Girişimi ve Türkiye Deneyimi, Kİ, 4(1) (2001)
Funda Başaran, “Enformasyon Toplumu Politikaları ve Gelişmekte Olan Ülkeler,” İletişim Araştırmaları, 2(2), 2004
Emine Onaran İncirlioğlu, Barış Kılıçbay, İnternet Zamanında Aile İlişkileri, Kİ, 8(1), 2005
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Teknoloji ve toplum ilişkisi bağlamında, teknolojik belirlenimcilik, toplumsal inşa ve sosyo-teknik paradigmalar arasındaki farkları tanımlayabilir.
2 Yeni iletişim teknolojilerinin başat özelliklerini ayırt edebilir.
3 Uluslararası kontrol/hegemonya ilişkileri ile iletişim teknolojileri arasındaki bağıntıyı tanımlayabilir.
4 Anlatıları çözümlemenin sosyolojik önemini açıklar.
5 İletişim teknolojilerin uluslar arası toplum yüzeyinde yayılmasının temel dinamiklerini açıklayabilir.
6 Türkiye´de iletişim teknolojileri bağlamında sahipliğin nasıl yapılandığını açıklayabilir.
7 Enformasyon ile ilgili fikri mülkiyet haklarını tanımlayabilir.
8 Kişisel veriler ve bilgi güvenliği sorunlarının boyutlarını tartışabilir.
9 Yeni iletişim teknolojileri ile gözetim toplumunun iktidar stratejileri arasındaki ilişkiyi analiz edebilir.
10 Distopya ve ütopya kavramları bağlamında iletişim teknolojilerinin getirebilecekleri/getiremeyecekleri toplumsal olanakları değerlendirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 50
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6