Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Sistemleri ILB 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı geçmişten günümüze kitle iletişim sistemlerini eleştirel bakış açısıyla tanımaktır.
Dersin İçeriği Derste kitle iletişim sistemleri incelenmektedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kitle toplumu ve kitle kültürü arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gözlem,
2 Kitle iletişim araçlarının önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Yeni medya ortamlarını etkin kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Kitle iletişimi nedir, nasıl işler? Kitle iletişim sisteminden kasıt nedir?İletişim ve Kitle İletişimi: Kitle toplumu/kitle kültürü.Kitle iletişim araçlarının özellikleri
3 Kitle toplumu/kitle kültürü.Kitle iletişim araçlarının özellikleri
4 Kurumsallaşmış İletişim ve Çevresi ? Toplumsal İletişimde Değişiklikler ? Toplumsal çevre ile etkileşim ? Ekonomik çevre ile etkileşim ? Siyasal çevre ile etkileşim
5 İletişim Sistemlerinin Oluşumu ve İletişim Alanının Düzenlenmesi Gerekçe, İlke ve Uygulamaları ? Genel tarihçe ? Düşünsel temeller
6 Normatif Medya Kuramları ? Otoriter medya kuramı ? Liberal-özgürlükçü medya kuramı ? Sosyal sorumluluk kuramı ? Sovyet-totaliter medya kuramı ? Gelişme aracı kuramı ? Katılımcı Demokratik Medya Kuramı
7 Normatif Medya Kuramları ? Otoriter medya kuramı ? Liberal-özgürlükçü medya kuramı ? Sosyal sorumluluk kuramı ? Sovyet-totaliter medya kuramı ? Gelişme aracı kuramı ? Katılımcı Demokratik Medya Kuramı
8 İletişim Alanının Örnek Düzenlemeleri ? Batı Avrupa, ? Fransa ve İngiltere örnek iletişim düzenlemeleri ? Amerikan Televizyonu
9 İletişim Alanının Örnek Düzenlemeleri ? Doğu Sistemi, Japonya, Rusya, Avusturalya.
10 Türkiye´de İletişim Alanının Düzenlenmesi
11 Gelenkesel ve yeni medya; yöndeşme
12 Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümleri
13 Alternatif medya
14 Genel Değerlendirme ve sonuç
Kaynaklar
Ders Notu Thompson, John B. (2010). ?Haber Ticareti?, İletişim Tarihi içinde, Derleyen: David Crowley ve Paul Heyer, Çeviren: Berkay Ersöz. Ankara: Phoenix Yayınları
Williams, Rosalynd (2010). ?Tüketimin Hayal Dünyaları?, İletişim Tarihi içinde, Derleyen: David Crowley ve Paul Heyer, Çeviren: Berkay Ersöz. Ankara: Phoenix Yayınları
A. Raşit Kaya (1985). Kitle İletişim Sistemleri. Ankara: Teori Yayınları
John Kean (1999). Medya ve Demokrasi. Çeviren: Haluk Şahin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Metin Işık (2007). Kitle İletişim Sistemleri. 2. Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi
İlal (1997). İletişim, Yığınsal İletim Araçları ve Toplum. 3. Baskı, İstanbul: Der Yayınları
Ders Kaynakları John Kean (1995). ?Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümleri?, Medya Kültür Siyaset İçinde (der) Süleyman İrvan
Nilüfer Timisi, Yeni İletişim teknolojileri ve Demokrasi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Kitle toplumu ve kitle kültürü arasındaki ilişkiyi açıklar.
2 Kitle iletişim araçlarının önemini açıklar.
3 Yeni medya ortamlarını etkin kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6