Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Ekonomisi ve Finansı | IEF 473 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT BİLEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MAHMUT BİLEN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Arş. Gör. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, ana akım iktisat dışında bir heterodoks iktisat okulu olan İslam Ekonomisi ve finansı alanında özellikle Müslüman ülkelerde yaşayan Müslümanların, ekonomik eylem ve tercihlerinde dikkate aldıkları İslami hassasiyetlerini kapsayan bir ekonomik yorum hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesini sağlamak. Katılım bankacılığı olarak Türkiye'de ve yine Müslüman ülkelerde faizsiz ve ortaklığa dayalı fon toplayan ve finansman sağlayan bir finans sektörü hakkında öğrencilerin bilgi birikimine katkı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği Ders akışında hafta hafta sunulmuştur. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Ekonomisi hakkına temel bilgi sahibi olmak. | Deney ve Laboratuvar, | |
2 | İslam finans hakkında bilgi sahibi olmak | Problem Çözme, | |
3 | İslam finansı ve ekonomisi hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, | |
4 | Ekonomi ve İslam ekonomisi arasındaki ilişkiyi kurmak | Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Ekonomisinin Epistemolojisi ve Metodolojisi | Sercan Karadoğan, İslam Ekonomisi, İslam Ekonomisi ve Ders Notları |
2 | İslam Alimlerinin İktisat Bilimine Katkıları: 8.- 15. Yüzyıllar Arası | S. M. Ghazanfar, Orta Çağ İslam İktisat Düşüncesi, Klasik Yayınları; A. Azim Islahi, Müslümanların Düşünce ve Analize Katkıları, İktisat Yayınlar, ve Ders Notları |
3 | İslam Alimlerinin İktisat Bilimine Katkıları: 16.-18. Yüzyıllar Arası | A. Azim Islahi, İslam İktisat Düşüncesinin Değişimi (16, -18. Yüzyıl), İktisat Yayınları, Ders Notları |
4 | İslamiyet’te Faiz Karşıtlığı ve Ekonomik Politiği | Tarek El Diwany, Faiz Sorunu, İz Yayıncılık, Taha Eğri ve Z. Hafsa Orhan, İslam İktisadı Perspektifinden Faiz, İktisat Yayınları; Abdulkader Thomas, Ribayı Anlamak, İktisat Yayınları, ve Ders Notları |
5 | İslam Ekonomisi ve Finansının Temelleri: Meşru Sözleşme Türleri | Necmettin Kılızkaya, Teori ve Uygulama Açısından İslami ve Finans, İsar Yayınları; Ders Notları |
6 | İslam Finansının Temel Özellikleri ve Kurumsal Altyapısı | Muhammad Ayub, İslami Finansı Anlamak, İktisat Yayınları, Ders notları |
7 | Türkiye'de Katılım Bankacılığı ve Tarihsel Gelişimi | Temel Hazıroğlu, Katılım Ekonomisi, İz Yayınları, Hüseyin Tunç, Katılım Bankacılığı (Felsefe, Teorisi ve Türkiye Uygulaması). Nesil Yayınları, Ders Notları |
8 | Tasarrufa Dayalı Finansman Sistemleri, Kar-ı Hasen, İslami Endeks ve Sukuk | H. Mehmet Günay vd. Tasarrufa Dayalı Finansman Sistemleri, İSEFAM Yayınları; M. Fatih Canbaz, İslami Finansman ve Karz-ı Hasen, Nida Yayıncılık, Ders Notları |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Küresel Gelir ve Servet Eşitsizliği Sorun ve İslam Ekonomisinde Sosyal Adalet: Zekat Kurumu | Zafar Iqbal, Adalet (İslami ve Batı Perpektifi, İktisat Yayınları; Lütfi Sunar, İslam İktisadında Sosyal Adalet, İktisat Yayınları; Mehmet Erkal, Zekat Bilgi ve Uygulama, İfav Yayınları; Melih Turan, Zekat Politikası, Mevsimler Kitap; Ders Notları |
11 | Yoksullukla Mücadele: İslami Mikro Finans | Mücahit Özdemir, İslami Mikro Finans (Teori, Uygulama ve Model Önerisi) Albaraka Yayınları, Ders notları |
12 | Toplumsal Adaletin Sağlanmasında Vakıflar ve İslam Ekonomisindeki Yeri | Murat Çizakça, İslam Dünyasında Vakıflar, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Ders Notları |
13 | İslami Sigorta (Tekafül) | Süleyman Kaya vd, Tekafül (Teori ve Uygulama), İSEFAM Yayınları, Ders Notları |
14 | İslam İktisadı ve Piyasa | Y. Enes Sezgin ve Firdevs Bulut, İslam İktisadı ve Piyasa, İlem Yayınları; Cengiz Kallek, Asrı Saadette Yönetim Piyasa İlişkisi, İz yayıncılık, Ders Notları |
Kaynaklar | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Notu | |||||||||||||||||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam Ekonomisi hakkına temel bilgi sahibi olmak. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | İslam finans hakkında bilgi sahibi olmak | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | İslam finansı ve ekonomisi hakkında bilgi sahibi olmak | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Ekonomi ve İslam ekonomisi arasındaki ilişkiyi kurmak | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 1 | 0 | 0 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |