Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yenilik Ekonomisi | IKT 352 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Mikro İktisat, Makro İktisat |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çevre Ekonomisi, Tarım Ekonomisi, Dünya Ekonomisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET GÜLMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Ünsal Ozan KAHRAMAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisadi hayatta çok önemli hale gelen ve uzun dönemli ekonomik büyümenin başlıca kaynaklarından olan teknolojik ilerleme - yenilik - inovasyon kavramlarının teorik ve tarihsel gelişiminin incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Ders iki kısımda işlenecektir. Birinci kısımda yeniliğin iktisat yazınında mikro-makro-kalkınma-büyüme- uluslararası iktisat alanlarındaki etkileri teorik olarak incelenecektir. İkinci kısımda da tarihsel süreç, uygarlıklar ve alanlar bağlamında araştırılıp bilgi ve teknoloji havuzuna yapılan katkılar ve bunların pozitif dışsallıkları üzerinde durulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yenilik Ekonomisi ilgili temel kavramları bilir | Anlatım, | |
2 | Mikro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
3 | Makro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder | Doğru Yanlış Testleri, | |
4 | İktisadi büyüme teorisinde yeniliklerin önemini bilir | Boşluk Doldurma Testleri, | |
5 | Sanayi devrimi öncesinde ve döneminde yeniliklerin ekonomik paradigmayı nasıl değiştirdiğini analiz eder | Boşluk Doldurma Testleri, | |
6 | Endüstri 4.0 konusunda bilgi verir | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İcat, İnovasyon ve Yenilik İle İlgili Temel Kavramlar | |
2 | Yenilik Göstergeleri | |
3 | Kısa Dönem Üretim teorisi ve Yeniliklerin Etkisi | |
4 | Kısa Dönem Üretim teorisi ve Yeniliklerin Etkisi | |
5 | Üretim Maliyetleri ve Yeniliklerin Etkisi | |
6 | Piyasalar ve Yeniliklerin Etkisi | |
7 | Faktör Piyasası ve Yeniliklerin Etkisi | |
8 | Makro İktisat Teorisinde Yeniliklerin Etkisi | |
9 | İktisadi Büyüme Teorilerinde Yeniliğin Önemi 1 - Schumpeter Modeli | |
10 | İktisadi Büyüme Teorilerinde Yeniliğin Önemi 2 - Romer Modeli | |
11 | Sanayi Devrimi Öncesi Dönemde Yenilikler | |
12 | Sanayi Devrimi Döneminde Yenilikler | |
13 | Sanayi Inkılabı Sonrasında Meydana Gelen Yenilikler ve Paradigmanın Değişmesi | |
14 | Endüstri 4.0 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | C. Freeman'ın Yenilik "İktisadı kitabı" ile A. Gülmez ve B. Ayhan'ın "İmitasyondan İnovasyona: Doğu Asyanın Yükselişi" kitapları yanında Teknoekonomi başlıklı kitaplar |
Ders Kaynakları | C. Freeman'ın Yenilik "İktisadı kitabı" ile A. Gülmez ve B. Ayhan'ın "İmitasyondan İnovasyona: Doğu Asyanın Yükselişi" kitapları yanında Teknoekonomi başlıklı kitaplar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yenilik Ekonomisi ilgili temel kavramları bilir | ||||||||||||
2 | Mikro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder | ||||||||||||
3 | Makro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder | ||||||||||||
4 | İktisadi büyüme teorisinde yeniliklerin önemini bilir | ||||||||||||
5 | Sanayi devrimi öncesinde ve döneminde yeniliklerin ekonomik paradigmayı nasıl değiştirdiğini analiz eder | ||||||||||||
6 | Endüstri 4.0 konusunda bilgi verir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 25 | 3 | 75 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |