Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarım Ekonomisi | IKT 466 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABİDİN ÖNCEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarımı ve tarım sektörünü ekonomik olarak değerlendirerek, Türkiyede tarım sektörünün yapısı ve uygulanan tarımsal politikaları değerlendirmek, ayrıca, tarımsal ürünlerin uluslararası mübadelesinin nasıl gerçekleştiğinin analizi bu dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste tarımın tarihsel gelişimi, temel işlevleri ve faaliyetleri ve ekonomi içindeki rolü genel olarak ve Türkiye ekseninde ele alınacaktır, Derste ağırlıklı olarak tarımsal işletmelerin optimal tarımsal üretim üzerindeki rolleri, tarım ürünleri fiyatlarının oluşumu, fiyat istikrarsızlığının nedenleri, tarımda teknoloji kullanımının nedenleri, tarımsal ürünlere uygulanan destekleme politikaları ve etkileri ile uluslararası örgütlerin tarımsal üretim ve tarım ürünleri ticareti üzerindeki rolleri tartışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Avcılık ve göçebe hayatından yerleşik tarıma nasıl geçildiğini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tarımsal faaliyetleri ve temel fonksiyonlarını bilir ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tarımsal üretim fonksiyonunun özelliklerini ve Tarımın GSMH içindeki yerini analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Tarımsal nüfus artışı, verimlilik ve göç arasındaki ilişkiyi açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Tarımda küçük ve büyük işletmelerin özelliklerini ve Türkiyedeki durumunu tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Tarımsal ürünlerin arz ve talep özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Türkiyedeki tarımsal makinalaşma sürecini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Tarımsal ürün fiyatlarını ve tarımsal ürün fiyatlarının istikrarsızlığının nedenlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Tarımsal ürünlere devlet teşviklerini ve tarımdak destekleme politikalarının özellklerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Uluslar arası tarımsal ürün ticaretinin gelişimini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarımın ve toprak mülkiyeti düzeninin tarihsel gelişimi. | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
2 | Tarımın temel işlevleri ve faaliyetleri. | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
3 | Tarımsal üretim fonksiyonunun özellikleri, azalan verimler kanunu, ölçeğe göre getiri ve optimal ürün bileşimi. | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
4 | Tarım sektörünün ekonomik kalkınma ve milli gelir içindeki payı | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
5 | Tarımsal nüfus artışı, verimlilik ve göç olgusu | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
6 | Türkiyede tarım dışına göçte köyün itici gücü, iletici güçler ve kentin çekici gücünün rolleri | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
7 | VİZE SINAVI | VİZE SINAVI |
8 | Tarımda küçük ve büyük işletmeler ve Türkiyedeki durumu. | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
9 | Tarımda makinalaşma ve Türkiye | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
10 | Tarımsal ürün fiyatları; Tarımsal ürün arzı ve talebi. | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
11 | Tarımsal ürün fiyatlarındaki istikrarsızlık ve tarımsal işletme üzerindeki etkileri | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
12 | Tarımsal ürünlere devlet müdahalesi ve uygulamaları | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
13 | Türkiyede izlenen destekleme politikasının özellikleri ve doğrudan gelir desteği uygulaması | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
14 | Tarımsal ürünlerin uluslararası mübadelesi ve uluslararası tarımsal örgütler | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | - Dinler, Zeynel, (2008), Tarım Ekonomisi, Ekin Kitabevi, Bursa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | ||||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Avcılık ve göçebe hayatından yerleşik tarıma nasıl geçildiğini bilir | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Tarımsal faaliyetleri ve temel fonksiyonlarını bilir ve değerlendirir | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Tarımsal üretim fonksiyonunun özelliklerini ve Tarımın GSMH içindeki yerini analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Tarımsal nüfus artışı, verimlilik ve göç arasındaki ilişkiyi açıklar | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Tarımda küçük ve büyük işletmelerin özelliklerini ve Türkiyedeki durumunu tartışır | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Tarımsal ürünlerin arz ve talep özelliklerini açıklar | 5 | 5 | ||||||||||
7 | Türkiyedeki tarımsal makinalaşma sürecini açıklar | 5 | 5 | ||||||||||
8 | Tarımsal ürün fiyatlarını ve tarımsal ürün fiyatlarının istikrarsızlığının nedenlerini analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
9 | Tarımsal ürünlere devlet teşviklerini ve tarımdak destekleme politikalarının özellklerini değerlendirir | 5 | 5 | ||||||||||
10 | Uluslar arası tarımsal ürün ticaretinin gelişimini tartışır | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |