Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sivil Toplum ve Sosyal Politika | CEK 485 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bir sosyal politika aktörü olan Sivil Toplum kuruluşlarının sosyal sorunların çözümünde yerini, işlevini ve etkinliğini tartışmak; Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik yapı içerisinde sosyo-ekonomik ve politik yeri ve önemi hakkında bilgi edinmek; Sivil Toplum Örgütlerinin temel amacı ve değişik tipteki Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal, ekonomik ve siyasi politikalar üzerindeki etkilerini değerlendirmek; Sivil toplum kuruluşlarının 21. yüzyıl gerekleri kapsamında değişimini değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Sosyal politika aktörü olarak Sivil Toplum Kuruluşları, türleri, sosyopolitika amaçları, işlevleri ve özellikleri, Sivil Toplum Kuruluşlarının demokratik hakların elde edilmesi ve sosyo ekonomik olarak güçsüz kesimlerin güçlendirilmesi ve temsilindeki rolü Küresel Sivil Toplum Kuruluşlarının gelişmelerini ve etkinliklerini tanıma; Sivil Toplum Örgütlerinin özgül yapısı ve Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının gelişimi Sosyal dayanışmanın sanal boyutu kapsamında değişen sivil toplum alanı (dijitalizm, sosyal ağlar vb) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik toplumlardaki yeri ve önemini açıklar | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Dünyadaki gelişmeleri tartışır | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal etkilerini tartışır | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Uygulamada Sivil Toplum Örgütlerinin örgütsel çalışma yaşamını inceler | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Sivil Toplum Örgütlerinin Kamuoyu oluşturmadaki yerini açıklar | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin faaliyetleri ve bunun reel politiğini değerlendirir | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplum tanımı, Tarihsel Gelişimi | Balkır, Zehra Gönül ve Kerem Çolak (2004), Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde STKların Sosyal Denetim Fonksiyonları, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
2 | Sivil Toplumla İlişkili kavramlar: Demokrasi, Devlet, Aktif Vatandaşlık ve Güven | Mutioğlu, Halil ve Fahriye Gözcü (2004), Küreselleşme Gerçeği Sivil Toplum Miti, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
3 | Sivil Toplumun Taşıyıcı Unsuru Olarak Sivil Toplum Kuruluşları | Akatay, Ayten ve İsmail Sevinç (2004), Cumhuriyetten Günümüze STKların Gelişim Süreci, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
4 | STK Türleri, Özellikleri ve Sosyo-politik İşlevleri | Varlık, Ülkü ve Banu Ören (2004), Türkiye AB İlişkilerinde STKların Rolü ve Önemi, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
5 | Bir Sosyal Politika Aktörü Olarak Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Politika Alanındaki Yeri ve Gelişimi- Refah Çoğulculuğu | Kaleli, Nilay ve diğ. (2004), STKlarda Yönetim ve Yönetici Profili, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
6 | Dünya'da ve Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi ve Küresel Kalkınma Amaçları ile İlişkisi | Yıldırım, Ergün (2004), Sivil Toplumun Araçsallaşması, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
7 | Dünya'da ve Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Sorunları | Uğur, Suat (2011), Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri, Ekin Yay. |
8 | STKların Sosyal Siyasal ve Ekonomik Yaşamdaki Rolleri | Armağan, Ramazan ve İsmail Başaran (2004), Yerel Demokrasinin Gelişiminde STKların Rolü, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
9 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Yeni Toplumsal Hareketler | Gümrükçüoğlu, Mahnaz ve Kazım Mert (2004), Üniversite ve Sivil Toplum, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
10 | Sivil İtaatsizlik Kavramı ve Sivil İtaatsizlik Eylemleri | Şahin, Mehmet ve C. Öykü Dönmez (2004), Vakıf ve Derneklerle İlgili Mali Konular: Sorunlar ve Öneriler, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
11 | Sivil Toplum Kuruluşlarının Dijital Dönüşümü | Çaha, Ömer (2010), Sivil Kadın: Türkiye'de Kadın ve Sivil Toplum, Savaş Yayınları |
12 | Sivil Toplum Kuruluşları Bağlamında Sosyal Dayanışmanın Sanal Boyutu: Sosyal Ağların Kullanımı | Barut, Mehmet (2004), Demokrasi, Yurttaşlık ve Demokratik Yurttaşlık Eğitiminin Bir Bileşeni Olarak Sivil Toplum Kavramına İlişkin Tartışmalar ve ST ilişkisi, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
13 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Dezavantajlı Gruplar (Kadın, Engelli, Gençler ve Çocuklar gibi özel olarak korunması gerekenler) | TOSUN ERDOĞAN,G.,Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi, 2000 |
14 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Sosyal Sorunlar ( Çevre, Yoksulluk, Çalışma Hayatı gibi) | Orhan, Gökhan (2004), Türkiyede Çevre Politikası Süreçlerinde Katılım İlkesinin Uygulanması ve Çevreci STKların Rolü, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | AKATAY, A. ve HARMAN, S.; Sivli Toplum Kuruluşları Yönetim,Yönetişim ve Gönüllülük, Ekin Yayınevi, 2017 ANHEIR,R;Civil Society Measarement, Eveluation Policy, Eartscan, 2004 CHARRON,S; Funding Vutae-Civil Sociaty Ald and Democrary Promation, Chaven,2000 ÇAHA, Ö.; Sivil Kadın: Türkiye'de Kadın ve Sivil Toplum, Savaş Yayınları, 2010 ÇAHA Ö.; Sivil Toplum ve Devlet, Orion Kitabevi, 2016 ÇAHA Ö.; Aşkın Devletten Sivil Topluma, Gendaş Yayınları, 2000 ÇAHA, Ö; Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İz Yayınları, İstanbul, 1999 Gülgün Erdoğan Tosun: Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi J.J. Rousseau: Toplum Sözleşmesi Alain Touraine: Birlikte Yaşayabilecek miyiz? (Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla) Jurgen Habermas: “Öteki” Olmak “Öteki”yle Yaşamak Henry David Thoreau: Yürümek Henry David Thoreau: Sivil İtaatsizlik Alphonse Daudet: Değirmenimden Mektuplar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | ||||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik toplumlardaki yeri ve önemini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Dünyadaki gelişmeleri tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal etkilerini tartışır | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Uygulamada Sivil Toplum Örgütlerinin örgütsel çalışma yaşamını inceler | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Sivil Toplum Örgütlerinin Kamuoyu oluşturmadaki yerini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
6 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin faaliyetleri ve bunun reel politiğini değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |