Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Düşünceler Tarihi | SBK 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ensar Kıvrak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Antik Yunan siyasi düşüncesinden başlayarak Fransız Devrimi'nden 19. yüzyılın sonuna kadar Batı dünyasında üretilen siyasi düşünceleri analiz etmektir. Bu çerçevede liberalizm, demokrasi ve sosyalizmin ortaya çıkışı gibi kavramlar modernite açısından ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Toplumsal sözleşme açısından Antik Yunan'dan Ortaçağ'a devlet, iktidar, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük kavramları; Fransız Devrimi, Devrime Tepkiler, Ütopik Sosyalizm ve Marksizm, Anarşizm, Anarkosendikalizm, Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm, Sosyal Devlet. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Dersin Konusu, amacı ve planı | Kaynakçanın ilgili kısımları |
2 | İlkçağda Siyasal Düşünce I (Sofistler ve Sokrates) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
3 | İlkçağda Siyasal Düşünce II (Platon ve Aristoteles) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
4 | Ortaçağda Siyasal Düşünce (Aquinalı Thomas ve İbn-i Haldun) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
5 | Modern Çağda Siyasal Düşünce I (Machiavelli, Morus, Bodin ve Bossuet) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
6 | Modern Çağda Siyasal Düşünce II (Locke, Montesquieu, Rousseau ve Sieyes) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
7 | Yakınçağda Siyasal Düşünce I (Fransız Devrimine Tepkiler) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
8 | Yakınçağda Siyasal Düşünce II (Liberalizm ve Demokrasi) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
9 | ARA SINAV | |
10 | Yakınçağda Siyasal Düşünce III (Sosyalizm: Marksizm Öncesi ve Sonrası) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
11 | Yakınçağda Siyasal Düşünce IV (Anarşizm ve İhtilalci Sendikalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
12 | Yakınçağda Siyasal Düşünce V (Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
13 | Sosyal Devlet | Kaynakçanın ilgili kısımları |
14 | Liberalizm Yeniden: Rawls, Hayek ve Nozick | Kaynakçanın ilgili kısımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ayferi Göze, Çağdaş Siyasal Düşünceler ve Yönetimler |
Ders Kaynakları | Ayferi Göze, Çağdaş Siyasal Düşünceler ve Yönetimler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | 5 | 5 | |||||||||
2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | 5 | 5 | |||||||||
3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | 5 | 5 | |||||||||
4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | 5 | 5 | |||||||||
5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | 5 | 5 | |||||||||
6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |