Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygarlık Tarihi SBK 441 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, uygarlık kavramı, onunla ilişkili diğer kavramlar (kültür gibi) ve farklı uygarlıklar hakkında fikir edinmek; uygarlıklara hiyerarşik bir bakış açısı getirmek yerine kendi dünya görüşleri, sistemleri ve kurumları içinde bakmak; uygarlıkların tarihsel arka planına ilişkin günümüz koşullarını analiz etmektir.

Dersin İçeriği

Uygarlık, uygarlık ve kültür ilişkisi, Mezopotamya, Mısır, Yunan, Roma, Orta Amerika, Çin, Hint, İran uygarlıkları, Batı uygarlığı, İslam Uygarlığı, Afrika uygarlıkları, Reform, Rönesans, Sanayi Devrimi, Dünya Savaşları, Küreselleşme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
2 Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır. Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin amacı ve planı Kaynakların ilgili kısımları
2 Uygarlık Kavramına Genel Bir Bakış: Etimolojik Köken ve Uygarlık-Kültür ilişkisi Kaynakların ilgili kısımları
3 Uygarlıkların Ortaya Çıkışı ve İlk Uygarlıklar Kaynakların ilgili kısımları
4 İlkçağda Antik Yunan, Romalılar ve Helenizm Kaynakların ilgili kısımları
5 Pers, Hint, Çin Uygarlıkları ve Göçebe Uygarlıklar Kaynakların ilgili kısımları
6 Ortaçağda Avrupa Uygarlığı Kaynakların ilgili kısımları
7 Ortaçağda İslam Uygarlığı Kaynakların ilgili kısımları
8 Ortaçağda Orta Amerika Uygarlıkları (Aztek ve Mayalar) Kaynakların ilgili kısımları
9 ARA SINAV
10 Modernite ve Batıda Gelişmeler: Aydınlanma Dönemi, Reform ve Rönesans Hareketleri Kaynakların ilgili kısımları
11 Modern Dönemde Avrupa: Sanayi Devrimi Kaynakların ilgili kısımları
12 Modern Dönemde İslam Dünyası: Arap Dünyası, Orta Doğu ve Türkiye Kaynakların ilgili kısımları
13 Afrika Uygarlıkları ve Modern Dönemde Afrikada Kültür Kaynakların ilgili kısımları
14 Genel Değerlendirme Kaynakların ilgili kısımları
Kaynaklar
Ders Notu

MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi.
ELIAS, Norbert (2011), Uygarlık Süreci:Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler, Çev:Ender Ateşman, İletişim Yayınları, İstanbul.
ELIAS, Norbert (2009), Uygarlık Süreci:Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler, Çev:Erol Özbek, İletişim Yayınları, İstanbul.

Ders Kaynakları

MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi.
ELIAS, Norbert (2011), Uygarlık Süreci:Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler, Çev:Ender Ateşman, İletişim Yayınları, İstanbul.
ELIAS, Norbert (2009), Uygarlık Süreci:Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler, Çev:Erol Özbek, İletişim Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak.
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur.
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur.
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir.
2 Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder.
3 Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır.
4 Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur.
5 Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır.
6 Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 3 2 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,84
Dersin AKTS Kredisi 5