Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygarlık Tarihi | SBK 441 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ensar Kıvrak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, uygarlık kavramı, onunla ilişkili diğer kavramlar (kültür gibi) ve farklı uygarlıklar hakkında fikir edinmek; uygarlıklara hiyerarşik bir bakış açısı getirmek yerine kendi dünya görüşleri, sistemleri ve kurumları içinde bakmak; uygarlıkların tarihsel arka planına ilişkin günümüz koşullarını analiz etmektir. |
Dersin İçeriği | Uygarlık, uygarlık ve kültür ilişkisi, Mezopotamya, Mısır, Yunan, Roma, Orta Amerika, Çin, Hint, İran uygarlıkları, Batı uygarlığı, İslam Uygarlığı, Afrika uygarlıkları, Reform, Rönesans, Sanayi Devrimi, Dünya Savaşları, Küreselleşme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Dersin amacı ve planı | Kaynakların ilgili kısımları |
2 | Uygarlık Kavramına Genel Bir Bakış: Etimolojik Köken ve Uygarlık-Kültür ilişkisi | Kaynakların ilgili kısımları |
3 | Uygarlıkların Ortaya Çıkışı ve İlk Uygarlıklar | Kaynakların ilgili kısımları |
4 | İlkçağda Antik Yunan, Romalılar ve Helenizm | Kaynakların ilgili kısımları |
5 | Pers, Hint, Çin Uygarlıkları ve Göçebe Uygarlıklar | Kaynakların ilgili kısımları |
6 | Ortaçağda Avrupa Uygarlığı | Kaynakların ilgili kısımları |
7 | Ortaçağda İslam Uygarlığı | Kaynakların ilgili kısımları |
8 | Ortaçağda Orta Amerika Uygarlıkları (Aztek ve Mayalar) | Kaynakların ilgili kısımları |
9 | ARA SINAV | |
10 | Modernite ve Batıda Gelişmeler: Aydınlanma Dönemi, Reform ve Rönesans Hareketleri | Kaynakların ilgili kısımları |
11 | Modern Dönemde Avrupa: Sanayi Devrimi | Kaynakların ilgili kısımları |
12 | Modern Dönemde İslam Dünyası: Arap Dünyası, Orta Doğu ve Türkiye | Kaynakların ilgili kısımları |
13 | Afrika Uygarlıkları ve Modern Dönemde Afrikada Kültür | Kaynakların ilgili kısımları |
14 | Genel Değerlendirme | Kaynakların ilgili kısımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi. |
Ders Kaynakları | MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | ||||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir. | |||||||||||
2 | Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder. | |||||||||||
3 | Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır. | |||||||||||
4 | Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur. | |||||||||||
5 | Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır. | |||||||||||
6 | Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |