Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Yöntemleri SBK 439 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Yunus Emre AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin nitel araştırma yöntem ve araçlarına ilişkin farkındalıklarını arttırmaktır. Derse katılan öğrenciler nitel araştırma önerisi geliştirme, verileri derleme ve analiz etme konusunda yeterlilik kazanırlar.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilimlerde Paradigmalar, Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemleri, Niteliksel Araştırma Tasarımı, Niteliksel Veri Analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde nitel araştırmanın önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Nitel araştırma tasarımı yapar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Farklı nitel veri toplama tekniklerini bilir ve kullanabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Nitel verileri analiz eder ve yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: niçin nitel araştırma?
2 Sosyal bilimlerin doğası ve gelişimi: Paradigma Savaşları
3 Nitel araştırma desenleri I
4 Nitel araştırma desenleri II
5 Nitel araştırma dizaynı
6 Nitel araştırmada örneklem
7 Gözlem ve Görüşme
8 ARA SINAV
9 Odak grup görüşmesi
10 Doküman incelemesi ve metafor analizi
11 Nitel veri analizi I
12 Nitel veri analizi II
13 Nitel veri analizi III ve Raporlama
14 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
Kaynaklar
Ders Notu

- Yıldırım, A. ve H. Şimşek (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin , Ankara.
- Keith F. Punch (2005), Sosyal Araştırmalara Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara.

Ders Kaynakları

- Kuş, E. (2003), Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Anı, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sosyal bilimlerde nitel araştırmanın önemini kavrar
2 Nitel araştırma tasarımı yapar ve uygular
3 Farklı nitel veri toplama tekniklerini bilir ve kullanabilir
4 Nitel verileri analiz eder ve yorumlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 7 21
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5