Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri SBK 311 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. ÖMER FARUK KÖKTAŞ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. ÖMER FARUK KÖKTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. YUNUS EMRE AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilgi, bilim, bilimsel bilgi hakkında bilgi vererek sosyal bilim yaklaşımlarını anlamak, öğrencilere sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini açıklayarak bu yöntemlere dayanan bir araştırma tasarımı yapabilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Bilgi, bilgi türleri, bilim, bilim felsefesi, bilime pozitivist ve pozitivist ötesi yaklaşımlar, bilimsel araştırmanın aşamaları, nicel ve nitel araştırma teknikleri, araştırmanın kısımları, yazım kuralları, metin aktarmaları, kaynak gösterme yöntemleri, kaynakçanın düzenlenmesi, bilimde etik kurallar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi türlerini tanır, bilime eleştirel yaklaşır ve eleştirel olarak sorgular. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bilime yönelik farklı yaklaşımları tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bilir ve kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
4 Kaynaklardan doğru yararlanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
5 Kaynaklardan doğru alıntı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
6 Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Pozitivist, yorumsayıcı ve eleştirel sosyal bilim yaklaşımları
2 Kuram, ideoloji, araştırma, hipotez, değişken, geçerlilik ve güvenirlilik kavramları
3 Bilimsel araştırmanın aşamaları ve türleri
4 Bilimsel araştırmalarda etik
5 Araştırma tasarımı, konu seçimi
6 Eleştirel literatür taraması
7 Araştırma Sorusu ve Hipotez Oluşturma, Araştırma Problemi ve Amaç
8 Ara Sınav
9 Nicel araştırma deseni
10 Nicel araştırma türleri
11 Araştırma bölümlerini oluşturma, giriş ve sonuç
12 Kaynak gösterme (Atıf yapma) yöntemleri ve uygulanması
13 Araştırma raporunun yazılması
14 Kaynakçanın düzenlenmesi ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesinin ders notları

Ders Kaynakları

Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap

Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri. 1. Cilt, İstanbul: Yayınodası.

Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri. 2. Cilt, İstanbul: Yayınodası.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder.
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur.
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak.
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur.
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur.
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir.
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur.
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Bilgi türlerini tanır, bilime eleştirel yaklaşır ve eleştirel olarak sorgular. 5 5 5 5
2 Bilime yönelik farklı yaklaşımları tanır. 5 5
3 Sosyal bilimlerde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bilir ve kullanır. 5 5
4 Kaynaklardan doğru yararlanır. 5 5
5 Kaynaklardan doğru alıntı yapar. 5 5
6 Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler hazırlar. 5 5 5
7 Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 12 12
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 4