Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Ekonomisi IKT 302 6 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacı, tarihsel bağlamından koparmaksızın ve siyasal/ideolojik konjonktür değişmelerini dikkate alarak, Türkiye Ekonomisinin dönemler itibariyle kapsamlı bir değerlendirmesini yapmaktır

Dersin İçeriği

Bu ders, esas itibariyle, Türkiye’de sermayenin nasıl biriktirildiği ve nasıl kullanıldığı sorusu etrafında tarihsel bir değerlendirme yapma çabası üzerine oturmaktadır. Bu çaba, ekonomi dışı faktörleri -örneğin incelenen dönemde Türkiye siyasetinin içinde bulunduğu durum ya da liberal kapitalist dünyanın iktisat algılamasında meydana gelen bir değişiklik- de mümkün olduğunca dikkate alan bir içeriğe sahiptir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uluslararası ilişkiler, uluslararası siyaset,kamu yönetimi ve genel olarak sosyal bilim konularında kavramsal ve kuramsal altyapıya sahip olma; bu alanlardaki bilgilerini hayata geçirebilme becerisi. Anlatım, Doğru Yanlış Testleri,
2 Uluslararası/siyasal/toplumsal sorunları saptama, tanımlama, veri toplama, analiz etme ve yorumlama: bu amaçlara uygun bilimsel yöntemleri uygulama becerisi. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
3 Bir toplumsal/siyasal/iktisadi konuyu disiplinlerarası bir sorunsal olarak tanımlayabilme, karşılaştırma yapabilme ve farklı alanlarla ilişkilendirebilme becerisi. Anlatım,
4 Bilgiye ulaşma ve üretme konusunda yeni yöntemleri takip etme; yaşamboyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri,
5 Mesleki, kamusal etik ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip olma. Beyin Fırtınası, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisat Bilimi-Makro Ekonomik Yapı-Dışa Açık Ekonomi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
2 Ekonomik Gelişme-Uluslar arası Ekonomik Düzen Analizi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
3 1900'ler öncesi Dünya Ekonomisi ve Türkiye-I Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
4 1900'ler öncesi Dünya Ekonomisi ve Türkiye-II Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
5 1923-1928 dönemi Türkiye Ekonomisi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
6 1929-1945 Dönemi Türkiye Ekonomisi-I Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
7 1929-1945 Dönemi Türkiye Ekonomisi-II Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
8 ARA SINAV
9 1946-1962 Ara Döneminin Analizi ve Ekonomik Gelişme-Sanayileşme Birlikteliğinin Makro Ekonomik Analizi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
10 Sanayileşme ve Planlamanın Birlikteliği:1963-1979 Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
11 İthal İkameci Sanayileşme ve Dünya Ekonomisi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
12 1980'ler: Dünyada ve Türkiye'de Dışa Açık Ekonomi Yönelişi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
13 Dışa Açık Ekonomiden Küresel Ekonomiye:Türkiye Ekonomisi Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
14 Cumhuriyetin Kuruluşundan Küresel Ekonomiye: Türkiye Ekonomisinin Gelişme Kritiği Yakup Kepenek, Türkiye Ekonomisi (2016)
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Kepenek, Yakup ve Nurhan Yentürk (2004), Türkiye Ekonomisi
[2] Pamuk, Şevket (2007), Dünyada ve Türkiye’de İktisadi Büyüme: 1820-2005
[3] Keyder, Çağlar (1995), Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, [4] Boratav, Korkut (1998), Türkiye İktisat Tarihi: 1908-1985
[5] Çavdar, Tevfik (2003), Türkiye Ekonomisinin Tarihi: 1900-1960
[6] Tezel, Y. S. (2000), Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
[7] Kazgan, Gülten (2005), Türkiye Ekonomisinde Krizler: ‘Ekonomi Politik’ Açıdan Bir İrdeleme
[8] Yeldan, Erinç (2001), Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi: Bölüşüm, Birikim ve Büyüme
[9] Sönmez, Mustafa (1985), Türkiye Ekonomisinde Bunalım: 24 Ocak Kararları ve Sonrası
[10] Aydın, M. Kemal (2007), “Türkiye Ekonomisinin Dönüşümü: ‘İthal İkamecilik’ten ‘Dışa Açık’ Birikim Modeline Savruluş”
[11] Stiglitz, J. E. (2002), Küreselleşme: Büyük Hayal Kırıklığı
[12] Aydın, M. Kemal (2005), “Türkiye Ekonomisi: Krizlerin Sorumlusu Kim”
[13] DPT ve TÜİK veri tabanları

Ders Kaynakları

Yentürk, Nurhan (2003), Körlerin Yürüyüşü: Türkiye Ekonomisi ve 1990 Sonrası Krizler, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
Aydın, M. Kemal (2003), Sermayenin Küreselleşmesi, İstanbul: Değişim

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder.
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur.
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak.
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur.
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur.
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir.
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur.
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Uluslararası ilişkiler, uluslararası siyaset,kamu yönetimi ve genel olarak sosyal bilim konularında kavramsal ve kuramsal altyapıya sahip olma; bu alanlardaki bilgilerini hayata geçirebilme becerisi.
2 Uluslararası/siyasal/toplumsal sorunları saptama, tanımlama, veri toplama, analiz etme ve yorumlama: bu amaçlara uygun bilimsel yöntemleri uygulama becerisi.
3 Bir toplumsal/siyasal/iktisadi konuyu disiplinlerarası bir sorunsal olarak tanımlayabilme, karşılaştırma yapabilme ve farklı alanlarla ilişkilendirebilme becerisi.
4 Bilgiye ulaşma ve üretme konusunda yeni yöntemleri takip etme; yaşamboyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma.
5 Mesleki, kamusal etik ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 13 13
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 4