Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocukta Sanat ve Yaratıcılık | CGP 128 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ÖZLEM BOZYER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Erken çocukluk dönemi çocuklarda sanat ve yaratıcılık alanında görülen boşluğun doldurulması ve doğru uygulamaların göstermesi, çocuklarda sanat ve yaratıcılığın geliştirilmesi.
|
Dersin İçeriği | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, çocukların yaratıcılığını geliştirebilecek eğitim ortamı ve materyalleri sunmayı öğrenme, çocukların yaratıcılığını destekleme, çocukların resimlerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuğun yaratıcılığının geliştirilmesi ile ilgili temel adımları öğrenir | Gözlem, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çocuk ve yaratıcılıkta bütünleştirilmiş teknik uygulamayı öğrenme | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çocuk resimleri analizini yapabilir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çocukların yaratıcılığını geliştirebilecek eğitim ortamı ve materyalleri sunmayı öğrenme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Yaratıcı düşünme görsel sanatla resimli hikaye kitaplarının kullanılması | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme, Yaratıcılığı Anlamak, Yaratıcılığın Boyutları, Yaratıcılığın Birleşenleri, Yaratıcılığı etkileyen faktörler | |
2 | Yaratıcılıkla ilgili kuramlar, Yaratıcı Düşünme için Etkinlikler, Çocukların yaratıcı düşünmelerini kolaylaştırma, Yaratıcılık ve Erken çocukluk eğitim programı | |
3 | Yaratıcı düşünce üretme süreci, Yaratıcılıkta zihinsel süreçler, Yaratıcı Deneyimler, Yaratıcı ifade biçimleri. | |
4 | Yaratıcı problem çözme teknikleri (Sinetik, Scamper, Ardışık Fikirlerle resim yapma, matrisks tekniği, odaklanmış nesne tekniği….) | |
5 | Farklı eğitim modellerinde yaratıcılık. Yaratıcılığa dayalı sanat eğitimi Eğitim programında sanatı bütünleştirme, Yaratıcılığı destekleyen ortamlar | |
6 | Erken çocuklukta sanat ve yaratıcılık ilişkisi, Sanat materyallerini ve araçlarını kullanma süreci- Etkinlik uygulama örnekleri | |
7 | Erken çocukluk döneminde sanatsal ve şematik gelişim (Karalama Dönemi, Şema Öncesi Dönem, Şematik Dönem, Gerçekçilik, Gruplaşma Dönemi, Görünürde Doğalcılık Dönemi) | |
8 | Çocukların çizdikleri resimlerin duygusal göstergeleri Çocuk Resimlerinin değerlendirilmesinde dikkat edilmesi gereken en önemli noktalar. | |
9 | (Ara sınav)- Vize | |
10 | İnsan Çiz Testi Uygulaması? (Yönerge verme, İnsan Çiz Resmi 30 soru tablosu. Soru sorma yöntemi- Örnek resimlerle)- Örnek Uygulama paylaşımı, Adam Çiz testi (Goodenough) Psikometrik Değerlendirme | |
11 | Çocukların resimlerinin duygusal göstergeleri 8Aile Çiz, Ev Çiz, Ağaç Çiz Testi (Çocukların çizimlerinin Yönerge verme, testleri değerlendirmesinde dikkat edilecek noktalar)- Örnekler | |
12 | Çocukların sanatlarının değerlendirilmesi (Gözlem yapma kayıt tutma, Çocukların sanat dosyaları ve klasörleri) | |
13 | Bütünleştirilmiş yaratıcı sanat etkinlikleri (Görsel sanatın fen etkinliği ile birleştirilmesi, görsel sanatın matematik etkinliği ile bütünleştirilmesi, görsel sanatın Türkçe etkinliği ile bütünleştirilmesi | |
14 | Bütünleştirilmiş yaratıcı sanat etkinlikleri görsel sanatın müzik etkinliği ile bütünleştirilmesi, teknoloji ıyla sanat deneyimleri ) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yaratıcılık, yaratıcı düşünme, yaratıcılığın geliştirilmesi, Yaratıcı problem çözme teknikleri, bütünleştirilmiş yaratıcı sanat etkinlikleri, yaratıcı destekleyici eğitim ortamları ve materyalleri sunma, yaratıcı düşünme görsel sanatla resimli hikaye kitaplarının kullanılması, çocukların resimlerindeki duygusal belirtiler, değerlendirme ve okuma, çocuk resimleri testleri
|
Ders Kaynakları | Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi- Jiil Fox- Nobel Yayıncılık (2018) Çocukta Sanat Ve Yaratıcılık - Yrd.Doç.Dr. Aygen ÇAKMAK Öğr.Gör. Havva Hacer GEÇMİŞ (2018) Resimleriyle Çocuk- Haluk Yavuzer - Remzi Kitapevi (2013) Çöp Çocuk- Sabiha Paktuna Keskin – Boyut Yayın Grubu (2007) Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri - Sultanberk Halmatov Pegem Akademi Yayıncılık - Akademik Kitaplar (2018) Çocuk Resimlerini Okuyabilmek Tuncay Dilci- Eğitim Yayınevi (2017
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek | ||||||
4 | Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak | ||||||
6 | Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak | ||||||
7 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak. | ||||||
8 | Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak | ||||||
9 | Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak | ||||||
10 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
11 | İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak. | ||||||
12 | Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar. | ||||||
13 | Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
14 | Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çocuğun yaratıcılığının geliştirilmesi ile ilgili temel adımları öğrenir | ||||||||||||||
2 | Çocuk ve yaratıcılıkta bütünleştirilmiş teknik uygulamayı öğrenme | ||||||||||||||
3 | Çocuk resimleri analizini yapabilir | ||||||||||||||
4 | Çocukların yaratıcılığını geliştirebilecek eğitim ortamı ve materyalleri sunmayı öğrenme | ||||||||||||||
5 | Yaratıcı düşünme görsel sanatla resimli hikaye kitaplarının kullanılması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |