Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etkili ve Güzel Konuşma | MYO 110 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kişiliğimizi de, düşünsel gelişimimizi de belirleyen ana ölçüt, konuşmamızda ki yetkinliğimizdir. Nasıl konuşuyoruz? Söylemek istediklerimizi karşımızdakilere etkili, güzel bir biçimde anlatabiliyor muyuz? Bu soruların cevap arayışı içerisinde alandan uygulama örnekleri ile mesleki yetkinlik ve özgüven becerisi kazandırmak.
işiliğimizi de, düşünsel gelişimimizi de belirleyen ana ölçüt, konuşmamızdaki yetkinliğimizdir… Nasıl konuşuyoruz? Söylemek istediklerettimizi karşımızdakilere etkili, güzel bir biçimde anlatabiliyor muyuz? Anlatımımızı engelleyen birtakım yanlış alışkanlıklarımız var mı? Bu durumları Tespit etmek
ğimizi düşünsel gelişimimizi de belirleyen ana ölçüt, konuşmamızdaki yetkinliğimizdir… Nasıl konuşuyoruz? Söylemek istediklerimizi karşımızdakilere etkili, güzel bir biçimde anlatabiliyor muyuz? Anlatımımızı engelleyen birtakım yanlış alışkanlıklarımız var mı? Bu durumları Tespit etmek
|
Dersin İçeriği | Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak | Tartışma, | |
2 | Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. | ||
3 | Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek | ||
4 | Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak | ||
5 | Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak | ||
6 | Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek | ||
7 | Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek | ||
8 | Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ). | Neden bu dersi seçtiklerini belirlemiş olmak. |
2 | Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları ) | Türkçenin seslerini ve boğumlanma biçimlerini tanımış olmak. |
3 | Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma ( çıkak ) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları ( Benzeşme, türeme, düşme, ulama... ) Örnek ve uygulamalar. | -Tespit edilen yanlış telaffuz ettikleri seslerle ilgili verilen alıştırmaları yapmış olmak. |
4 | Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar. | -İzlemiş oldukları konuşmalardan konuya ilişkin hataları gözlemlemiş olmak. |
5 | Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | Ünlülerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
6 | Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | Ünlülerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
7 | Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları . | Ünsüzlerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
8 | Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar | Türkçenin yazım ve sesletim kurallarını biliyor olmak. |
9 | Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar- | Türkçenin kelime ve cümle vurguları hk. ön bilgi sahibi olmak. |
10 | Ara sınav | Sınav |
11 | Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Seminer | Yeterli kelime, kavram ve terim dağarcığına sahip olmak. |
12 | Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. | Mikrofon ve ses cihazlarını tanıyor olmak. |
13 | Empati ve ilişkili kavramlar, empatik iletişim | insanlar ile empati kurabilme yetisine sahip olup stres anında hastalar ile ileteişim becerisine sahip olma |
14 | Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme | Ders içeriğinde anlatılan bilgileri uygulayabilir hâle gelmek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Slayt Sunumu ve İnteraktif performans |
Ders Kaynakları | Diksiyon, Güzel ve Etkili Konuşma , Hamza Uğurlu, Hayat Yayınları, 2016
Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı, Ali Kaya, Salon Yayınları, 2016 Etkili İletişim, Ed. Uğur Demiray, Pegem Yayınları, 2019 Etkili İletişim, Ed. Bülent Güven , Pegem Yayınları, 2016
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
2 | Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
3 | Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
4 | Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
5 | Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
6 | Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
7 | Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek | ||||||||||
8 | Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |