Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği | AAY 103 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel hukuk-mevzuat bilgisini edinerek acil durum ve afetlere yönelik yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunacağını bilip bu doğrultuda hareket etme perspektifine sahip olmak; afet çalışmalarına yönelik AFAD başta olmak üzere yetkili/ilgili kurumların/kuruluşların uygulamaları gereken idari-mali prosedürleri öğretmek; afetlerde ve acil durumlarda yardım çalışanlarının etik sorumluluklarını hatırlatmak. |
Dersin İçeriği | Temek Hukuk Bilgisi ve Mevzuatın Oluşumu, Olağanüstü Durumların Yönetimi, Afet Alanlarında Yürütülecek Faaliyetler ve Yapısal Dönüşüm, AFAD'ın Örgütlenmesi ve Görevleri, Risklerin Sigortalanması, Deprem-KBRN ve Diğer Acil Durumlarda/Afetlerde Müdahale, AFAD'ın Mali Çalışmalarına İlişkin Prosedürler, Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi, KIZILAY’ın Yapısı ve Çalışmaları, Göçmenlerin Korunması, Afetlerde/Acil Durumlarda Etik. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk kuralları ve mevzuatın oluşumuna ilişkin temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Acil durum-afetlerde rol üstlenen tüm unsurların mevzuatı bilerek ve yasal çerçeveye uyarak faaliyet yürütmelerinin öneminin ve gereğinin bilincine varır | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Acil durum ve afetler gibi olağanüstü durumlarda süreçlerin nasıl yönetilebileceğine dair fikir sahibi olur | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Afet alanlarında yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunduğunu bilir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | AFAD ve Kızılay gibi kuruluşların afetlerde ve acil durumlardaki fonksiyonunu bilir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | AFAD'ın afet çalışmalarına yönelik uyguladığı idari-mali prosedürleri öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Acil durumlarda ve afetlerde yardım çalışanlarının etik değerlere uygun tutum ve davranışlarda bulunmalarının önemini kavrar | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk Başlangıcı | |
2 | Olağanüstü Durumların Yönetimi ve OHAL’de Hizmet Sunumu | |
3 | Afet Alanlarına Yönelik Alınacak Önlemler ve Yapılacak Yardımlar | |
4 | AFAD Örgüt Yapısı ve Görevleri | |
5 | Afet Riski Taşıyan Alanlarda Kentsel Dönüşüm ve Risklerin Sigortalanması | |
6 | Afetlerde ve Acil Durumlarda Müdahale | |
7 | KBRN ve Deprem Türü Acil Durumlardaki Faaliyetler | |
8 | AFAD’ın Ar-Ge Çalışmaları ve Haksahibi Afetzedelerin Tespiti | |
9 | Afet ve Acil Durum Yardım/Harcama Prosedürleri | |
10 | Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi ile Yerel Yönetimlerin Afetlere ve Sivil Savunmaya Yönelik Mali Prosedürleri | |
11 | KIZILAY’ın Örgüt Yapısı ve Çalışmaları | |
12 | Göçmenlerin Korunması | |
13 | Afet ve Acil Durum Etiği | |
14 | Salgında Etik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği Ders Notları |
Ders Kaynakları | Can, H. ve Güner, S. (2006). Hukukun Temel Kavramları, 3. Baskı, Ankara: Arıkan. Ildır, G. (2012). Hukuka Giriş, Bursa: Ekin. Güriz, A. (2017). Hukuk Başlangıcı, 18. Basım, Ankara: Siyasal. İşözen, H. (2020). Psikologlar Ve Kriz Zamanlarında Etik Sorumluluk, Aydın Toplum Ve İnsan Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 1, ss. 1-10. www.mevzuat.gov.tr www.afad.gov.tr www.resmigazete.gov.tr www.kizilay.org.tr Türk Psikologlar Derneği-www.psikolog.org.tr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukuk kuralları ve mevzuatın oluşumuna ilişkin temel kavramları bilir | ||||||||||||||||||||||
2 | Acil durum-afetlerde rol üstlenen tüm unsurların mevzuatı bilerek ve yasal çerçeveye uyarak faaliyet yürütmelerinin öneminin ve gereğinin bilincine varır | ||||||||||||||||||||||
3 | Acil durum ve afetler gibi olağanüstü durumlarda süreçlerin nasıl yönetilebileceğine dair fikir sahibi olur | ||||||||||||||||||||||
4 | Afet alanlarında yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunduğunu bilir | ||||||||||||||||||||||
5 | AFAD ve Kızılay gibi kuruluşların afetlerde ve acil durumlardaki fonksiyonunu bilir | ||||||||||||||||||||||
6 | AFAD'ın afet çalışmalarına yönelik uyguladığı idari-mali prosedürleri öğrenir | ||||||||||||||||||||||
7 | Acil durumlarda ve afetlerde yardım çalışanlarının etik değerlere uygun tutum ve davranışlarda bulunmalarının önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |