Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Hasta Bakımı I | İAY 103 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ŞEYMA TRABZON |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ŞEYMA TRABZON, SEDA ÖZKULER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel yaşam desteği ile ilgili bilgi ve becerilerini kazandırmanın yanı sıra, birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerini uygulama ve tıbbi acillerde bakım uygulama yeterlikleri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel Yaşam Desteği İlkeleri, Aseptik teknikler, Steril Eldiven Giyme, Box Gömleği Giyme, Hijyenik ve Cerrahi El Yıkama, Oksijen Tedavisinde Kullanılan Araçlar, Oksijen Tedavisi, Defibrilasyon, Otomatik Eksternal Defibrilasyon, Değerlendirme teknikleri, hasta veya yaralının birinci ve ikinci değerlendirmesini yapmak, oral ve paranteral ilaç uygulama, intravenöz, intramüskuler, subcutan, intradermal, intraosseoz yollar ilaç uygulama, aspirasyon uygulaması, EKG çekilmesi, Mekanik Ventilatör takibi, vaka çalışması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nazogastrik ve foley sonda uygulamasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Defibrilator kullanımını öğrenir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İlaç uygulama (IV,IM,SC,ID, IO) yöntemlerini öğrenir ve uygular. | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Asepsi antisepsi kurallarını öğrenir ve el yıkama steril giyinmeyi öğrenir. | ||
5 | Vital bulguları ölçme ve değerlendirmeyi öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Asepsi, antisepsi, cerahi asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, asepsi yöntemleri uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
2 | Enfeksiyon zinciri, vücudun savunma mekanizması, kısaca mikroorganizmaların tanıtılması ve enfeksiyon hastalıklarından korunma yoları öğrenir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
3 | Hijyenik, cerrahi el yıkama yöntemleri ve steril giyinme kurallarının öğrenilmesi ve uygulanması | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
4 | Vücut ısısı , solunumun tanıtılması ve nasıl ölçülür , Normal ve anormal değerleri değerlendirir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
5 | Tansiyon , nabzın tanıtılması ve nasıl ölçülür, Normal ve anormal değerlerini değerlendir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
6 | İlaç uygulama yolları ve ilaç doz ,i.v sıvı hesaplamaları, ampul ve flakondan ilaç çekme nasıl yapılır(oral, i.m, i.v, s.c, int. Dernal, int os,rektal ) ve uygular. | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
7 | İM yol ile ilaç uygulaması | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
8 | İV yol ile ilaç uygulama sve damaryolu açma uygulaması | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
9 | Pratikte uygulama | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Oksijen ve oksijen uygulama endikasyonları nelerdir ve nasıl uygulanır, maske çeşitlerini, Oksijen tedavisinde kullanılan araçları öğrenir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
12 | Aspirasyon endikasyonları nedir ve nasıl uygulanır öğrenir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
13 | Ürogenital sonda ve nazogastrik sonda uygulama endikaskonları nelerdir ve nasıl uygulanır öğrenir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
14 | Defibrilatör ve EKG nasıl çekilir ve değerlendirilir, öğrenir ve uygular | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Paramedikler için Mesleki Uygulamalar- Hedef Yayınları 2- Acil Hasta Bakımı (2 cilt)- Kitapana Yayınevi- Ali Ekşi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | ş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | X | |||||
12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | X | |||||
13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nazogastrik ve foley sonda uygulamasını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
2 | Defibrilator kullanımını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | İlaç uygulama (IV,IM,SC,ID, IO) yöntemlerini öğrenir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||||
4 | Asepsi antisepsi kurallarını öğrenir ve el yıkama steril giyinmeyi öğrenir. | 5 | 3 | 5 | 0 | 1 | 2 | 3 | 1 | 3 | 0 | 1 | 5 | 5 | 4 |
5 | Vital bulguları ölçme ve değerlendirmeyi öğrenir. | 5 | 1 | 5 | 0 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 0 | 2 | 5 | 5 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |