Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Kamu Hukuku HUK 209 5 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK, Dr.Öğr.Üyesi EMRE PARTALCI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Cemre Edip YALÇIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Devletin ortaya çıkışı ve gelişimini, siyasal iktidar-birey ilişkisini incelemek dersin amacıdır

Dersin İçeriği

Modern devlet düşüncesinin doğuşu ve gelişme sürecinin siyasi-hukuki kavramlarına yönelik tarihsel ve teorik aşamaların karşılaştırmalı olarak incelenmesi, temel modern anayasal kurumların ve kavramların hak kavramı doğrultusunda dönemsel ve karşılaştırmalı olarak tartışılması, modern devletin doğuşuna paralel olarak, hak kavramının tarihsel belgelerinin günümüze kadar gelişiminin anlatılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dersi başarıyla tamamlayan öğrenci; Siyasi düşünce tarihi ve devlet kuramının soyut ve aşkın kuramsal çalışmalar olmadığını, Bu kuramsal gelişmelere zemin oluşturan tarihsel dönüşümleri , Ulusal üstü insan hakları hukukunun oluşumuna ön gelen tarihsel ve kuramsal gelişmeleri, anlayabilecek temel bilgi birikimine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Kamu Hukukunun Temel Kavramları ve Devletin Kökeni (Devlet Öncesi Toplumlar ve İlkel Toplumdan Devletli Topluma Geçiş) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
2 Modern Devlet Öncesi Siyasal İktidar (Site Devleti, Platon, Aristotales) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
3 Modern Devlet Öncesi Siyasal İktidar (Epikürcü Okul, Stoacı Okul, Roma İmparatorluğu) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
4 Orta Çağ'da Siyasal İktidar ve Feodal Yönetim (Thomas Aquinas, Dante, Padovalı Marsilius, Ochamlı William) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
5 Orta Çağ'da İslam Dünyasında Siyasal İktidar (İslam'da Devlet Anlayışı, Farabi, İbn-i Haldun) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
6 Modern Devletin Doğuşu ve Kurumsallaşması (Niccolo Machiavelli, Jean Bodin) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
7 Ulus Devletin Kökenleri ve Liberalleşmesi (Thomas Hobbes, John Locke, Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
8 Sınav
9 1789 Fransız İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi ve Liberal Devletin Temel Ögeleri Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
10 Liberal Demokrasi ve Çoğulculuk (Alexis de Tocqueville, David Hume, Adam Smith, David Ricardo, Immanuel Kant, J.S. Mill) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
11 Ulus Devletin Dönüşümü ve Küreselleşme Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
12 Liberal Devletin Eleştirisi (Marxizm, Faşizm, Nasyonel Sosyalizm, Liberal Demokrasinin Çağdaş Eleştirileri) Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
13 İnsan Haklarının Tarihsel Gelişim Süreci, Temel Hak ve Hürriyetler Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
14 Türk Kamu Hukukunda Devlet ve Özgürlük Anlayışı Oktay Uygun, Devlet Teorisi ve Akad-Dinçkol-Bulut, Genel Kamu Hukuku, ilgili bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Modern devlet düşüncesinin doğuşu ve gelişme sürecinin siyasi-hukuki kavramlarına yönelik tarihsel ve teorik aşamaların karşılaştırmalı olarak incelenmesi, temel modern anayasal kurumların ve kavramların hak kavramı doğrultusunda dönemsel ve karşılaştırmalı olarak tartışılması, modern devletin doğuşuna paralel olarak, hak kavramının tarihsel belgelerinin günümüze kadar gelişiminin anlatılması.

Ders Kaynakları

Oktay Uygun, Devlet Teorisi, 7. Baskı, Mart 2021. 

Mehmet Akad, Bihterin Vural Dinçkol, Nihat Bulut, Genel Kamu Hukuku, 16. Baskı, Eylül 2020.

Ayferi Göze, Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, 18. Baskı, Şubat 2020.

Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, 6. Baskı, Ekim 2016.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma X
4 İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma X
6 Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Dersi başarıyla tamamlayan öğrenci; Siyasi düşünce tarihi ve devlet kuramının soyut ve aşkın kuramsal çalışmalar olmadığını, Bu kuramsal gelişmelere zemin oluşturan tarihsel dönüşümleri , Ulusal üstü insan hakları hukukunun oluşumuna ön gelen tarihsel ve kuramsal gelişmeleri, anlayabilecek temel bilgi birikimine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 7 98
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4