Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Vı.Ders Kurulu (Toplum Sağlığı ve Temel Araştırma Teknikleri) | TIP 3600 | 3 | 84 + 4 | 10 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulda öğrencilerin toplum sağlığı ve araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır.. |
Dersin İçeriği | Sağlık yönetiminde planlama, Epidemiyolojik araştırmalar, Araştırma yöntemlerinin kullanım alanlarını, avantaj ve dezavantajları, Bulaşıcı hastalıkların incelenmesinde kullanılan temel epidemiyolojik kavramlar, Okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetler, Sağlığı geliştirme ve Sağlık Eğitimi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile Hekimliği(Teorik): Bu kurul sonunda öğrenciler aile hekimi ve aile hekimliğinin temel özelliklerini tanımlar, aile hekiminin temel yaklaşım modelini bilir, sistem muayenelerinin basamaklarını tanımlar. | ||
2 | Biyoistatistik (Teorik) Araştırma hipotezleri doğrultusunda k örneklem düzenlerinde hipotez testlerini bilir ve uygular, kategorik verilere dayalı testleri bilir ve uygular. Analitik çalışmalarda korelasyon ve regresyon analizlerini bilir ve uygular. | ||
3 | Çocuk Cerrahisi (Teorik): Kazalarda müdahaleleri bilir. | ||
4 | Enfeksiyon Hastalıkları: Toplum sağlığını ilgilendiren hastalıkları bilir ve gerekli koruyucu önlemleri alır | ||
5 | Halk Sağlığı (Teorik) Epidemiyolojik araştırmaların özelliklerini, avantaj ve dezavantajlarını, okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri, sağlık yönetimi ve sağlık planlamasını bilir | ||
6 | Tıbbi Farmakoloji: Zehirlenmeler ve tedavisini bilir, ilaç ve madde bağımlılığını tanımlar, Reçete Yazmayı bilir, Akılcı İlaç Kullanımı ilkelerini bilir | ||
7 | Tıbbi Patoloji (Uygulama) Öğrenci bu uygulama sırasında kas iskelet sistemi ve sinir sisteminin konjenital ve edinsel hastalıklarının histopatolojik bulgularını kavrar | ||
8 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | ||
9 | Halk Sağlığı (Teorik) Epidemiyolojik araştırmaların özelliklerini, avantaj ve dezavantajlarını, okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri, sağlık yönetimi ve sağlık planlamasını bilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile hekimliği: Aile Hekimi ve Aile Hekimliği: Tanımlar Türkiye’de ve Dünyada Aile Hekimliği, Aile Sağlığı Merkezi İşleyiş, Aile Hekimliği Mevzuatı | |
2 | Aile hekimliği: Aile Hekimliği’nde Biyopsikososyal Model, Batın Muayenesi Solunum Sistem Muayenesi, Kardiyovasküler Sistem Muayenesi, Nörolojik Muayene, Jinekolojik Muayene | |
3 | Halk Sağlığı: Epidemiyoloji Tanımlayıcı, Kesitsel, Vaka Kontrol, Kohort, Deneysel Araştırmalar, Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar, Sağlık Yönetimi | |
4 | Halk Sağlığı: Yaşlı Sağlığı, Göç ve Sağlık, Dezavantajlı gruplar ve yoksulluk, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması | |
5 | Halk Sağlığı: Teknoloji ve sağlık etkileşimi, Kazalar, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Toplum Ruh Sağlığı ve Şiddet, Toplum Beslenmesi, Meslek Hastalıkları | |
6 | Halk Sağlığı: Halk Sağlığı ve Tütün Kullanımı, Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmetleri, Çevre Sağlığı | |
7 | Halk Sağlığı: Toplumsal Cinsiyet, damgalanma ve ayrımcılık, Sağlık Eğitimi, Kanser epidemiyolojisi ve tarama programları, Sağlık uygulamaları hasta hekim iletişimi | |
8 | Halk Sağlığı: Sağlık Ekonomisi, Çevre Sağlığı, Ağız ve Diş Sağlığı, Okul Sağlığı | |
9 | Tıbbi Farmakoloji: Toksikolojiye Giriş, Akut Zehirlenme Tedavisi İlaç ve Madde Bağımlılığı, Antiseptikler, Dezenfektanlar ve Ektoparazitlere Etkili İlaçlar | |
10 | Tıbbi Farmakoloji: Reçete Yazma, Gıda Takviyeleri ve Bitkisel İlaçlar, Akılcı İlaç Kullanımı ve Farmakovijilans, Klinik İlaç Araştırmaları | |
11 | Biyoistatistik: SPSS uygulamalı ve teorik olarak Bağımsız, bağımlı k Örneklem Hipotez Testleri | |
12 | Biyoistatistik: Kategorik Veri Analizi, Korelasyon ve Regresyon Analizleri | |
13 | Enfeksiyon hastalıkları: Bruselloz, Tetanoz, Kuduz, Leischmanisis | |
14 | Çocuk Cerrahisi: Yabancı Cisim Aspirasyonu, Kazalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | güncel ders notları kurul derslerinden önce sabis üzerinden öğrencilerle paylaşılır. |
Ders Kaynakları | 1. Güler Ç. Akın L. (Ed), Halk Sağlığı Temel Bilgiler.. 3 Cilt. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2015.
2. Bilir N., Yıldız A.N. (Ed). İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayını, Üçüncü baskı, Ankara, 2014. ISBN: 978-975- 491-357-6.
3. Yıldız AN, Sandal A, Meslek Hastalıkları İşle İlgili Hastalıklar (Seçilmiş Başlıklarda), Hacettepe Üniversitesi Yayını, ISBN: 978- 975-491-460-3, 2018, Ankara.
4.Reha Alpar, Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinde Örneklerle Uygulamalı İstatistik, Geçerlilik ve Güvenirlik, 2018, Ankara
5. Goodman and Gilman'ın Farmakoloji ve tedavi el kitabı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aile Hekimliği(Teorik): Bu kurul sonunda öğrenciler aile hekimi ve aile hekimliğinin temel özelliklerini tanımlar, aile hekiminin temel yaklaşım modelini bilir, sistem muayenelerinin basamaklarını tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | Biyoistatistik (Teorik) Araştırma hipotezleri doğrultusunda k örneklem düzenlerinde hipotez testlerini bilir ve uygular, kategorik verilere dayalı testleri bilir ve uygular. Analitik çalışmalarda korelasyon ve regresyon analizlerini bilir ve uygular. | |||||||||
3 | Çocuk Cerrahisi (Teorik): Kazalarda müdahaleleri bilir. | |||||||||
4 | Enfeksiyon Hastalıkları: Toplum sağlığını ilgilendiren hastalıkları bilir ve gerekli koruyucu önlemleri alır | |||||||||
5 | Halk Sağlığı (Teorik) Epidemiyolojik araştırmaların özelliklerini, avantaj ve dezavantajlarını, okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri, sağlık yönetimi ve sağlık planlamasını bilir | |||||||||
6 | Tıbbi Farmakoloji: Zehirlenmeler ve tedavisini bilir, ilaç ve madde bağımlılığını tanımlar, Reçete Yazmayı bilir, Akılcı İlaç Kullanımı ilkelerini bilir | |||||||||
7 | Tıbbi Patoloji (Uygulama) Öğrenci bu uygulama sırasında kas iskelet sistemi ve sinir sisteminin konjenital ve edinsel hastalıklarının histopatolojik bulgularını kavrar | |||||||||
8 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | |||||||||
9 | Halk Sağlığı (Teorik) Epidemiyolojik araştırmaların özelliklerini, avantaj ve dezavantajlarını, okul sağlığı kapsamında yer alan hizmetleri, sağlık yönetimi ve sağlık planlamasını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. KurulTeorikSinav | 0 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 4 |
Toplam | 634 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|