Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
III. Ders Kurulu (Sindirim Sistemi ve Hematopoetik Sistem) TIP 3300 3 118 + 9 5 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu kurulda öğrencilerin sindirim sistemi hastalıklarının ve hematopoetik sistem hastalıklarının patolojisini, fizyopatolojisini, etyolojisini, klinik belirti ve bulgularını, tanıda kullanılan laboratuvar yöntemlerini, batın muayenesi, parasentez yapabilmeyi, görüntüleme yöntemlerini ve tedavide kullanılan temel ilaçları öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kurulun sonunda öğrenciler

1. Çocuk ve erişkin hastalarda sindirim sistemi ve hematopoetik sistem hastalıklarının patogenezini bilecek,

2. Çocuk ve erişkin hastalarda sindirim sistemi ve hematopoetik sistem hastalıklarının etyolojisini, klinik belirti ve bulgularını

öğrenecek,

3. Sindirim sistemi ve hematopoetik sistem hastalıklarının tanısında kullanılan laboratuvar yöntemlerini ve görüntüleme

yöntemlerini bilecek,

4. Sindirim sistemi ve hematopoetik sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan temel ilaçları öğrenecek,

5. Çocuk ve erişkin hastalarda sindirim sistemi ve hematopoetik sisteme ait malignensileri bilecek,

6. Sindirim sistemi ve hematopoetik sistem hastalıklarına neden olan bakteriyel, viral ve paraziter hastalıkları, patojenite ve tanı

yöntemlerini öğrenecek.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 TIBBİ BİYOKİMYA Eritrosit ve Nötrofil Biyokimyasını bilir.
2 Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında sindirim sistemi ve hemopoetik sistem hastalıklarının sindirim sitemi organlarında, kemik iliği, lenfoid organlar ve periferik kanda oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir.
3 Tıbbi Patoloji (Uygulama): Öğrenci uygulama sırasında iltihap, hücre zedelenmesi, adaptasyon mekanizmaları, neoplazi, dolaşım, solunum, sindirim sistemi ve hemopoetik sistem hastalıklarının histopatolojik görünümlerini öğrenir.
4 Tıbbi Mesleki Beceri : Bu kurul sonunda öğrenciler batın muayenesi yöntemlerini ve parasentez işleminin basamaklarını bilir ve uygular.
5 İç hastalıkları: Hasta öyküsünü gastrointestinal ve hematolojik hastalıklar açısından değerlendirir, semptom/başvuru nedeni ve bulguları tanımlayıp, ayırıcı tanısını tartışabilir, tanı ve tetkik yöntemlerini sayabilir, laboratuvar bulgularının normal sınırılarını tanımlayarak patolojik değerleri belirleyebilir.
6 radyoloji (Teorik): Sindirim sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar
7 Tıbbi Farmakoloji: (Teorik): Sindirim sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir.
8 Biyoistatistik (Teorik): İstatistiksel bulguları tablo ve grafiklerle sunar, temel olasılık hesaplamalarını bilir, toplumdan örneklem oluşturabilir, araştırma amaçları doğrultusunda hipotezler kurar tek ve iki örneklem düzenlerinde hipotez testlerini bilir ve uygular
9 Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): İshal ve sarılık ile gelen hastalarda ayırıcı tanı yapar
10 Tıbbi mikrobiyoloji: Gastroenteritler ve Mikrobiyolojik Tanısısında yapılacakları bilir, Hepatitlerin Tanı ve Takibinde Serolojik ve Moleküler Testler bilir ve anlatır, Gastrointestinal sistemde, Kan ve Dokuda enfeksiyon yapan Parazitleri bilir, Kan Bankasında yapılan Uygulamaları ve Transfüzyon Güvenliği için gerekli olan şartları bilir ve uygular,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İÇ HASTALIKLARI Gastroenterolojide Semiyoloji, Fizik Muayene ve Tanı Yöntemler, Gastrit ve Peptik Ülser, Safra Taşı ve Safra Kesesi Hastalıkları, Kronik Pankreatit
2 RADYOLOJİ Sindirim Sistemi Radyolojisine Giriş,
3 TIBBİ PATOLOJİ Ağız ve Çene Dokularının Patolojisi, Özefagusun İltihabi Hastalıkları ve Tümörleri, Gastrit ve Peptik Ülser, Mide Tümörleri
4 TIBBİ BİYOKİMYA Diyabet Biyokimyası ve OGTT,
5 T. MESLEKİ BECERİ Batın Muayenesi,
6 TIBBİ FARMAKOLOJİ Peptik Ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar, Emetik ve Antiemetik İlaçlar, Laksatif ve Purgatif İlaçlar ,Antidiyareik İlaçlar, Radyokontrast Maddeler, Vitaminler, İmmünomodülatör İlaçlar, , Antiprotozoal İlaçlar
7 TIBBİ MİKROBİYOLOJİ HIV ve Mikrobiyolojik Tanısı, Gastroenteritler ve Mikrobiyolojik Tanıs, Gastrointestinal Parazitler, Hepatitlerin Tanı ve Takibinde Serolojik ve Moleküler Testler
8 TIBBİ PATOLOJİ Sarılık, Kolestatik Karaciğer Hastalıkları, Karaciğer Hastalıklarında PatolojikYaklaşım, Viral ve Otoimmün Hepatitlerin Patolojisi ve Siroz 1
9 NÜKLEER TIP Sindirim Sistemi Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemler
10 GENEL CERRAHİ Karaciğer Hastalıkları
11 ENFEKSİYON HAST. Akut Hepatitler, Gastroenteritler
12 ÇOCUK S. VE HAST. Çocuklarda Hepatitler, Çocuklarda Karın Ağrısı, K Vitamini Yetersizliğ
13 iç hastalıkları: Wilson Hastalığı, Herediter Hemokromatozis, Kronik Hepatitler, Karaciğer Sirozu, Portal Hipertansiyon, Malabzorbsiyon Sendromlar
14 T. MESLEKİ BECERİ Parasentez yapma, TIBBİ BİYOKİMYA Eritrosit ve Nötrofil Biyokimyası
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notu          

ders notları kurul başında SABİS ve perculus sistemlerine yüklenmektedir.

             

 

 

Ders Kaynakları

Bradley WG, Daroff RB, Fenichel GM, Jankovic J. Bradley Neurology in Clinical in Practice. Akademisyen Yayınevi. 2008

 

Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi Nobel Tıp Kitapevleri, Ayşe Willke Topçu, Güner Söyletir, Mehmet Doğanay 2018 baskı

 

Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. John E. Bennett, Raphael Dolin, Martin J. Blaser

 

Goodman and Gillman's The Pharmacological Basis of Therapeutics

 

Robbins Temel Patoloji

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 TIBBİ BİYOKİMYA Eritrosit ve Nötrofil Biyokimyasını bilir. 5 5 5 5
2 Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında sindirim sistemi ve hemopoetik sistem hastalıklarının sindirim sitemi organlarında, kemik iliği, lenfoid organlar ve periferik kanda oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir. 5
3 Tıbbi Patoloji (Uygulama): Öğrenci uygulama sırasında iltihap, hücre zedelenmesi, adaptasyon mekanizmaları, neoplazi, dolaşım, solunum, sindirim sistemi ve hemopoetik sistem hastalıklarının histopatolojik görünümlerini öğrenir. 5
4 Tıbbi Mesleki Beceri : Bu kurul sonunda öğrenciler batın muayenesi yöntemlerini ve parasentez işleminin basamaklarını bilir ve uygular.
5 İç hastalıkları: Hasta öyküsünü gastrointestinal ve hematolojik hastalıklar açısından değerlendirir, semptom/başvuru nedeni ve bulguları tanımlayıp, ayırıcı tanısını tartışabilir, tanı ve tetkik yöntemlerini sayabilir, laboratuvar bulgularının normal sınırılarını tanımlayarak patolojik değerleri belirleyebilir.
6 radyoloji (Teorik): Sindirim sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar
7 Tıbbi Farmakoloji: (Teorik): Sindirim sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir.
8 Biyoistatistik (Teorik): İstatistiksel bulguları tablo ve grafiklerle sunar, temel olasılık hesaplamalarını bilir, toplumdan örneklem oluşturabilir, araştırma amaçları doğrultusunda hipotezler kurar tek ve iki örneklem düzenlerinde hipotez testlerini bilir ve uygular 5 5
9 Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): İshal ve sarılık ile gelen hastalarda ayırıcı tanı yapar
10 Tıbbi mikrobiyoloji: Gastroenteritler ve Mikrobiyolojik Tanısısında yapılacakları bilir, Hepatitlerin Tanı ve Takibinde Serolojik ve Moleküler Testler bilir ve anlatır, Gastrointestinal sistemde, Kan ve Dokuda enfeksiyon yapan Parazitleri bilir, Kan Bankasında yapılan Uygulamaları ve Transfüzyon Güvenliği için gerekli olan şartları bilir ve uygular, 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. KurulTeorikSinav 0
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
11. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
12. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 90
13. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
14. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
Toplam 1280
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)