Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
V. Ders Kurulu (Toplum Sağlığı ve Enfeksiyon Etkenleri) TIP 2500 2 60 + 5 9 7
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Girişimcilik ve Proje Yönetimi

Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bağışıklık sisteminin bileşenleri, bağışıklık tepkisinin işleyişi, bulaşıcı ajanlara karşı savunma, kişinin kendi hücre ve dokularına karşı bağışıklık tepkisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, hastalıklarda stresin rolü, psikoimmünoloji, biyopsikososyal yaklaşım, immünopatoloji, hücresel adaptasyon ve apoptoz mekanizmaları, halk sağlığı ve sağlık yönetimi öğrenilmesidir.

Dersin İçeriği

1. Karbonhidrat metabolizması bozukluklarını sayabilir.

2. Lipid metabolizması bozukluklarını sayabilir.

3. Amino asit ve protein metabolizması bozukluklarını sayabilir.

4. Tümör Belirteçlerini değerlendirebilir.

5. Kanser, Kanser Genleri ve Büyüme Etmenlerini kavrayabilir.

6. Beslenme Biyokimyasını açıklayabilir.

7. Sitokinlerin biyokimyasını tanımlayabilir.

8. Serbest radikaller- oksidan/antioksldanları tanımlayabilir.

9. Eser Elementleri kavrayabilir.

10. Ksenobivotikler ve detoksifikasvon mekanizmalarını açıklayabilir.

11. Enfeksiyon etkenlerinin oluşturduğu enflamasyonun doku ve organlar üzerindeki etkisi ve bu etkenlerin tanımlanmasında serolojik testleri öğrenir.

12. Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, sağlıkta karar verme sürecini bilir.

13. Toplumda bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları ve tarama programlarını bilir.

14. Sağlık Örgütü kavramını ve önemini bilir, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlayabilir.

15. Hastalara uygulanacak tedavi işlemleri öncesinde uygun şekilde hasta bilgilendirmesi ve hastalardan işlem onamı alma ile ilgili temel becerileri kazanır.

16. PDÖ eğitiminde, öğrenciler kuruldaki önemli konuları hazırlayarak küçük grup çalışmaları yaparlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tıbbi Biyokimya (Teorik): Karbonhidrat, protein ve lipid metabolizması bozuklukları, tümör belirteçleri, kanser genleri ve büyüme etmenleri, beslenme ve sitokin bivokimyası, serbest radikal sistemleri ve ksenobiyotik metabolizmasını tanımlar.
2 Tıbbi Mikrobiyoloji (Teorik): Virüslerin genel özellikleri, virüslerin tanısında kullanılan yöntemler, Adenoviruslar, Papovaviruslar, arvoviruslar / Poxvirus, herpesviruslar, Picorna viruslar, paramixovirüsler, Vektörlerle bulaşan etkenler bilinir. Mikrobiyolojide kullanılan moleküler yöntemler ve PCR çeşitlerini bilir ve açıklar.
3 Halk Sağlığı (Teorik): Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlamayı, sağlık yönetimini ve bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları bilir.
4 Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): PCR yapar ve yorumlar.
5 Probleme Dayalı Öğrenme II: Bulgu ve hasta verileri sayesinde hastalık ön tanıları oluşturabilir.
6 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir.
7 Tıbbi Mesleki Beceri II: Muayene yöntemlerini yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tıbbi biyokimya
2 Tıbbi Mikrobiyoloji
3 Halk Sağlığı
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Güncel ders notları SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılmaktadır.

Ders Kaynakları

Lehninger Biyokimyanın İlkeleri / Harpers Illustrated Biochemistry

Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji

Güler Ç. Akın L. (Ed), Halk Sağlığı Temel Bilgiler.. 3 Cilt. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2015

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Tıbbi Biyokimya (Teorik): Karbonhidrat, protein ve lipid metabolizması bozuklukları, tümör belirteçleri, kanser genleri ve büyüme etmenleri, beslenme ve sitokin bivokimyası, serbest radikal sistemleri ve ksenobiyotik metabolizmasını tanımlar. 5 5 5
2 Tıbbi Mikrobiyoloji (Teorik): Virüslerin genel özellikleri, virüslerin tanısında kullanılan yöntemler, Adenoviruslar, Papovaviruslar, arvoviruslar / Poxvirus, herpesviruslar, Picorna viruslar, paramixovirüsler, Vektörlerle bulaşan etkenler bilinir. Mikrobiyolojide kullanılan moleküler yöntemler ve PCR çeşitlerini bilir ve açıklar.
3 Halk Sağlığı (Teorik): Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlamayı, sağlık yönetimini ve bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları bilir. 5 5 5 5 5
4 Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): PCR yapar ve yorumlar.
5 Probleme Dayalı Öğrenme II: Bulgu ve hasta verileri sayesinde hastalık ön tanıları oluşturabilir.
6 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir.
7 Tıbbi Mesleki Beceri II: Muayene yöntemlerini yapar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 76
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 76
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 76
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 76
1. KurulTeorikSinav 100
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 4
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 10
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 10
Toplam 428
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)