Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon | TIP 507 | 5 | 38 + 63 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMAL NAS |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM TEKEOĞLU, Prof.Dr. AYHAN KAMANLI, Prof.Dr. KEMAL NAS, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu stajda: Stajyerin kas iskelet sistemi ve sistemik pek çok hastalıkta muayene ve tedavi yöntemleri ile, Fizik tedavi uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmıştır |
Dersin İçeriği | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (FTR), temel olarak hareket sistemi (kas-iskelet) hastalıklarının tanı, tedavi ve rehabilitasyonu, ayrıca tüm diğer sistemlere ait doğumsal ya da edinilmiş hastalıklara bağlı fizyolojik ya da anatomik yetersizliği olan kişilerin, mevcut kapasitelerini en üst düzeye çıkarmak, bağımlılıklarını azaltmak ve yaşam kalitelerini yükseltmek. Kas-iskelet sistemi problemleri, nörolojik hastalıklar, amputasyonlar, pelvik organ fonksiyon bozuklukları, kardiyopulmoner yetmezlik, kronik ağrı ve kansere bağlı özürlülük gibi akut ve kronik problemlere bütünsel olarak yaklaşım, tüm yaş gruplarında özürlülüğe yol açan tıbbi durumların ve bunlara bağlı olarak oluşan hastalık halinin önlenmesi, teşhisi, tedavisi ve rehabilitasyonu ile ilgili temel bilgilerin ve yaklaşımları öğrenilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla FTR muayene ve tedavi yöntem uygulamalarını genel bir bakış açısıyla öğrenmek amaçlanmıştır. FTR klinik uygulama programında bu işleyişin temelleri konusunda klinik uygulama yerleri, klinik, poliklinik ve FTR salonlarında bulunarak işleyişi görerek fikir sahibi olabileceklerdir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanik ve inflamatuar ağrı ayrımını yapar. | ||
2 | Akut ve kronik kas iskelet sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi,muayene yöntemleri,tanı yöntemleri ve tedavi yaklaşımlarını güncel şekilde öğrenir. | ||
3 | Romatolojik hastalıkların bulguları,başvuru şikayetleri,tedavisi ve takibini deneyimler. | ||
4 | Kas iskelet sistemi hastalıklarında algolojik tedavi yaklaşımlarını ve uygulama metodlarını öğrenir. | ||
5 | Fiziksel Tıp ajanlarının çeşitlerini ve kullanım endikasyonlarını öğrenir. | ||
6 | Alt ve üst ekstremite ortez ve yürümeye yardımcı cihazların tedaviye katkılarını gözlemler. | ||
7 | Hasta vizitleri ile teorik bilgilerin pratik yansımalarını deneyimler. | ||
8 | Öğrencilerin meslek hayatındaki tecrübelerini artırmak amacıyla hasta pratik eğitimleri ile anamnez alma,hasta muayene etme hastanın tedavisini takip etme rolleri verilerek öğrencilere yol gösterilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON KAVRAMI | |
2 | YÜRÜYÜŞ MUAYENESİ, OMUZ VE ÜST EKSTREMİTE MUAYENESİ, OMURGA MUAYENESİ | |
3 | ARTRİT KAVRAMI, ROMATOİT ARTRİT TANI, TEDAVİ VE REHABİLİTASYONU, NSAI İLAÇLARIN KULLANIM İLKELERİ | |
4 | FİZİK TEDAVİ AJANLARI (ELEKTROTERAPİ ), FİZİK TEDAVİ AJANLARI (ISI TEDAVİSİ) | |
5 | GUT VE DİĞER KRİSTAL ARTROPATİLER | |
6 | SPONDİLARTROPATİLER TANI, TEDAVİ VE REHABİLİTASYONU, PSÖRİATİK ARTRİT TANI VE TEDAVİSİ | |
7 | EGZERSİZ TEMEL KAVRAMLAR | |
8 | OSTEOPOROZ SINIFLAMA, TANI VE TEDAVİSİ, OSTEOARTRİT TANI, TEDAVİ VE REHABİLİTASYONU | |
9 | BEL VE BOYUN AĞRILARINDA ALGOLOJİK YAKLAŞIM | |
10 | ALT EKSTREMİTE MUAYENESİ | |
11 | YUMUŞAK DOKU ROMATİZMALARI TANI VE TEDAVİSİ | |
12 | SPİNAL KORD YARALANMALARI ve REHABİLİTASYONU | |
13 | CEREBRAL PALSİ REHABİLİTASYONU | |
14 | HEMİPLEJİ REHABİLİTASYONU, ORTOPEDİK REHABİLİTASYONU |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanik ve inflamatuar ağrı ayrımını yapar. | 5 | ||||||||
2 | Akut ve kronik kas iskelet sistemi hastalıklarının değerlendirilmesi,muayene yöntemleri,tanı yöntemleri ve tedavi yaklaşımlarını güncel şekilde öğrenir. | 5 | ||||||||
3 | Romatolojik hastalıkların bulguları,başvuru şikayetleri,tedavisi ve takibini deneyimler. | |||||||||
4 | Kas iskelet sistemi hastalıklarında algolojik tedavi yaklaşımlarını ve uygulama metodlarını öğrenir. | 5 | ||||||||
5 | Fiziksel Tıp ajanlarının çeşitlerini ve kullanım endikasyonlarını öğrenir. | 5 | ||||||||
6 | Alt ve üst ekstremite ortez ve yürümeye yardımcı cihazların tedaviye katkılarını gözlemler. | 5 | ||||||||
7 | Hasta vizitleri ile teorik bilgilerin pratik yansımalarını deneyimler. | 5 | ||||||||
8 | Öğrencilerin meslek hayatındaki tecrübelerini artırmak amacıyla hasta pratik eğitimleri ile anamnez alma,hasta muayene etme hastanın tedavisini takip etme rolleri verilerek öğrencilere yol gösterilir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Teorik | 50 |
1. Pratik | 50 |
1. Teorik Bütünleme | 50 |
1. Pratik Bütünleme | 50 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 64 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |