Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı | TIP 604 | 6 | 24 + 136 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ELİF KÖSE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER, Doç.Dr. ELİF KÖSE, Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH UÇAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hekim adaylarına; hekimliğin herkese hakkaniyete dayalı koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici sağlık hizmeti sunma mesleği olduğunu kavratma ve buna uygun beceri ve davranma yeteneğini kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | 1.Aile planlaması danışmanlığı 2.Evde Bakim Hizmetlerine Katilma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazirlama (Uygulama) 3.Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme (Uygulama), Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi 4.Saha araştırması konu seçimi ve ön hazırlık yapılması 5.Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağılıklık hizmetlerine katılma 6.Serviks kanseri, meme kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme 7.Saha araştırması için verilerin toplanması 8.Bilimsel makale okuma va yazma prensipleri 9.Çalışanların işe giriş ve periyodik muayene prensipleri 10. Çevre sağlığı biriminde suda Klor tayini, bakteriyolojik su örneği alma ve değerlendirme 11.15-49 yaş kadın izlemleri 12.Tanımlayıcı İstatistiklerin hesaplanması 13.Saha Araştırma ve verilerinin analizi ve rapor yazımı 14.Saha raporunun sunumu ve stajın değerlendirilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem, | |
2 | Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
6 | Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
7 | Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
9 | Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
10 | Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
11 | Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Saha araştırması verilerinin analizi | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
14 | Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Alan araştırması konularının seçimi ve hazırlanması | |
2 | Anne-çocuk sağlığı | |
3 | Aile planlaması danışmanlığı | |
4 | Verem Savaş Dispanserinde Verem Hasta Takibi ve Akciğer Filminin Değerlendirilmesine Katılım | |
5 | Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi | |
6 | Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağışıklık hizmetlerine katılma | |
7 | Serviks kanseri, meme kanseri, kolon kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme | |
8 | Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri | |
9 | Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensipleri | |
10 | Toplum Sağlığı Merkezinin tütün kontrolünde rolü | |
11 | Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin işleyişinin incelenmesi | |
12 | 15-49 yaş arası kadınların takibi | |
13 | Saha araştırması verilerinin analizi | |
14 | Yenidoğan tarama programlarının izlenmesi ve emzirme danışmanlığı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Staj ilGüncel ders notları |
Ders Kaynakları | Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012 GülerÇ. (Ed). Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla), 1. ve 2. Cilt, Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2012. Last JM. John, M. Last’tan sözler;”Quotations from John M. Last;Çev. Çağatay Güler, Yazıt Yayıncılık, Ankara,2007. Sağlık Bakanlığı İstatistik Yıllıkları Dünya Sağlık Örgütü web sayfası, http://www.who.int/en/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek | 5 | 5 | |||||||
3 | Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek | 5 | 5 | |||||||
5 | Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek | 5 | 5 | |||||||
6 | Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme | 5 | ||||||||
7 | Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
9 | Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
10 | Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme | 5 | ||||||||
11 | Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme | 5 | 5 | |||||||
12 | 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama | 5 | ||||||||
13 | Saha araştırması verilerinin analizi | 5 | ||||||||
14 | Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |