Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dahili Bilimler Seçmeli Stajı (Halk Sağlığı) TIP 631 6 0 + 160 6 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF KÖSE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, sağlıkta karar verme sürecini bilir.

Toplumda bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları ve tarama programlarını bilir.

Sağlık Örgütü kavramını ve önemini bilir, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlayabilir.

Çevre sağlığı ile ilgili terminoloji ve uygulamaları bilir.

 

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 2. Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 3. Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek Bireysel Çalışma, Anlatım,
4 4. Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım,
5 5. Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
6 6. Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 7. Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 8. Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 9. Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
10 10. Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım,
11 11. Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
12 12. 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama Anlatım,
13 13. Saha araştırması verilerinin analizi Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım,
14 14. Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Saha araştırması konularının seçimi ve ön hazırlık yapılması
2 Anne çocuk sağlığı, Aile planlaması danışmanlığı
3 Evde Bakim Hizmetlerine Katılma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlama
4 Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi
6 Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağışıklık hizmetlerine katılma
7 Serviks kanseri, meme kanseri, kolon kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensipleri
10 Tütün kontrolünde TSM’nin rolü
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) işleyişinin incelenmesi
12 15-49 yaş kadın izlemleri
13 Saha araştırması verilerinin analizi
14 Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı
Kaynaklar
Ders Notu

Slayt setleri

Ders Kaynakları

Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012

GülerÇ. (Ed). Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla), 1. ve 2. Cilt, Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2012.

Last JM. John, M. Last’tan sözler;”Quotations from John M. Last;Çev. Çağatay Güler, Yazıt Yayıncılık, Ankara,2007.

Sağlık Bakanlığı İstatistik Yıllıkları

Dünya Sağlık Örgütü web sayfası,  http://www.who.int/en/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 1. Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek
2 2. Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek
3 3. Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek
4 4. Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek
5 5. Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek
6 6. Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme
7 7. Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme
8 8. Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme
9 9. Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme
10 10. Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme
11 11. Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme
12 12. 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama
13 13. Saha araştırması verilerinin analizi
14 14. Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 18 5 90
Ödev 2 10 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5